Wat zijn de voordelen van een Duitse of Belgische nationaliteit?

Ik moet binnenkort kiezen of ik een Belgische of een Duitse nationaliteit wil hebben, omdat mijn moeder Duits is en mijn vader Belgisch, en ik momenteel beide nationaliteiten heb. Nu vroeg ik me af of er bepaalde voor of nadelen zijn voor een bepaalde nationaliteit (Bv.: stemrecht/stemplicht, op reis gaan, ...). Ik weet helaas niet veel van politiek en daarom vraag ik om info hier op goeievraag :) .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Ik heb er ook niet zo heel veel verstand van maar als ik jou was zou ik gewoon de nationaliteit nemen van het land waar je nu woont, waar je bent opgegroeid en waar je je het meest met identificeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je mij zou vragen zou ik liever Belg willen zijn. In het buitenland heeft niemand een mening over Belgen, ze weten niet eens waar het ligt. En Brussel dan? Ja, dat is Europa. Het lijkt me heerlijk om Belg te zijn. Met een Duitse nationaliteit heb je het veel moelijker. Je moet altijd weer uitleggen dat de Duitsers van nu niets te maken hebben met de oorlog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kies de nationaliteit waarvan je de tal het beste spreekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan koos ik voor de Belgische nationaliteit ! Zijn vaak ongecompliceerd , makkelijker , in het Belgische kan nog veel meer , hier en in duitsland zijn veel voorzieningen afgebroken , of worden afgebroken . Er vertrekken veel hollanders naar Belgie , dat zegt ook wel wat .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In België is maar één ding moeilijk en dat is het schrijven van de twee puntjes op de e van Belgie.. Daar is men streng op. Zoals in NL is er in de politiek alles mogelijk. Men heeft wel Belgische stemplicht, stemrecht is er inbegrepen. Sociaal staat men sterk. Ook illegalen worden beschermd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt niet zoveel uit want beide paspoorten zijn in ieder geval goedkoper dan het nederlandse...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het voor het kiezen had, nam ik de Duitse nationaliteit. Dit betreft namelijk een republiek . Geen feodale toestanden maar een eigentijdse staatsvorm.