Wie is voorstander voor het herenigen van Nederland, België en Luxemburg?

Met 4 officiële landstalen (net zoals in Zwitserland): nederlands, fries, frans, luxemburgs. Zonder koningen, koninginnen, groothertogen: gewoon een republiek.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Absoluut. We zouden een mooie en sterke Euregio maken gezamenlijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Geen goed idee voor de lange termijn. De geschiedenis heeft al lang aangetoond dat de diverse bevolkingsgroepen niet te verenigen zijn. Neem de friezen die het liefst van nederland afwillen, en dan heb ik het nog niet eens over de walen en vlamingen. Zoveel strijdende partijen proberen te verenigen is geen goed plan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Friezen in het algemeen zijn alleen uit op erkenning van hun eigen cultuur, maar zoals in elke bevolkingsgroep zijn er individuen die naar onafhankelijkheid streven, maar het merendeel is tevreden met het huidige bestuur.
Wel is het terecht dat zij zich afzetten tegen de manier waarop de randstad tegen de rest van Nederland aankijkt. Vaak genoeg doet men(politici, media) alsof de beschaving eindigt ten oosten van Utrecht.
Wat zou dat voor voordeel hebben ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet wat het voordeel ervan is. Daarbij zouden het 5 officiële talen zijn, aangezien in België (en Luxemburg?) ook nog Duits gesproken wordt.
En wat moeten al die leden van de verschillende koningshuizen en zo dan gaan doen?
Ik denk dat het niet haalbaar is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
JA! :) Groter land, meer mogelijkheden zou ik zeggen.
Of het haalbaar is, is een tweede.
Alleen een koning/koningin zou ik niet willen missen hoor!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die View2009;

Ik denk dat de Benelux te weinig gemeenschappelijke geschiedenis hebben om als één land te kunnen functioneren. Een natie is niet iets wat je enkel op grond van wat praktische afspraken begint. En wat is dan de volgende stap; de Verenigde Staten van Europa?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik woon sinds een jaar in België. Er is echt een groot cultuur verschil met Nederland en ik weet zeker dat dat niet goed samen zou gaan. Ik heb ook een jaar in Londen gewoond en ik durf zelfs te beweren dat dat cultuur verschil kleiner is.

Het lijkt me dus geen goed idee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat dit voorstel gen goed idee is, gezien de verschillen in belgie, en tussen NL, BE en LU. Ik denk dat een opsplitsing vab BE in FR en NL een meer reeele optie is en denk dat dit meer kans van slagen heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom de lat zo laag leggen? Alles is globaal. Kijk maar naar een griepje ergens in de wereld en overal ter wereld is er rep en roer...

Laten we een wereldregering maken en al die tussenstapjes gewoon overslaan...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is volgens mij al eens eerder geprobeerd.
Was geloof ik geen succes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nergens voor nodig, de EU zal deze taak in de toekomsten (moeten) overnemen, wil europa nog een kans maken om zijn welvaard te behouden.
Dan krijgen we gewoon het land de EU met de nu verschillende landen als staten. Beetje zoals het VS model maar dan beter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
alstublieft niet, kost ons miljarden om de boel daar beetje te upgraden, kunnen we net zo goed mneteen groot aanpakken en in europa opgaan.