Zijn wij onvoldoende bewust van de veiligheidsrisico's als het om internet gaat ?

Volgens de AIVD zijn in Nederland buitenlandse inlichtingendiensten actief, die heimelijk informatie verzamelen op politiek, militair, economisch en technisch-wetenschappelijk terrein. Nederland is een interessant doelwit vanwege de technologische industrie en de aanwezigheid van grote groepen migranten.

De dreiging komt echter niet alleen vanuit het buitenland, schrijft de AIVD: ook (potentiële) terroristen profiteren van de openheid van werknemers en het bedrijfsleven. Zij benutten het internet om bijvoorbeeld mogelijke doelwitten te selecteren voor het plegen van een aanslag. Dat geldt ook voor dierenrechtenextremisten. Medewerkers van bedrijven waar dierproeven plaatsvinden, hebben vaak niet door dat radicale actievoerders er via hun Hyves achter kunnen komen waar zij wonen, legt Bouman uit. „Ogenschijnlijk onschuldige informatie kan verstrekkende veiligheidsrisico’s met zich meebrengen.”

Zie voor volledig artikel: http://www.nrc.nl/binnenland/article2218926.ece/AIVD_onvoldoende_bewustzijn_veiligheidrisicos
Bron: NRC

Ben jij voorzichtig ? Gebruik je b.v. Hyves ? Heb je op internet discussies, gegevens etc. met je echte naam ? Of maak je ook gebruik van een onherkenbare internet identiteit ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

het feit dat je hyves hotmail etc. niet voorziet van je persoonlijke gegevens gerandeerd niet dat je een "onherkenbare internet identiteit hebt." het is natuurlijk altijd beter om niet je persoonlijke info niet voor het wijde publiek beschikbaar te maken maar in het geval van een dierenrechten organisatie kun je bijvoorbeeld spreken van "hacktivisten" die dmv je ip- en mac adress(het adress van je netwerkkaart) op jou pc kunnen komen en
documenten die je op je harde schijf hebt kan inzien etc.

hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de buitenlandse inlichtingen diensten. wat je hier boven stelt is wel erg algemeen en voornamelijk mediavoer. iets als stormfront bijvoorbeeld dat inmiddels overgewaaid is naar amerika is bijv ook een reden voor intellegentie diensten om de boel hier in de gaten te houden.(lone wolves bijv.)

neem een keer een kijkje op www.wikileaks.org
dan zie je dat bijna alle informatie wel te krijgen is bijv.
ledenlijsten van politieke partijen in engeland, de inbox van sarah palin en de websites die de firewall van australie niet doorlaat voor de australische bevolking( over democratieen gesproken.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De tijd dat ik mijn echte naam prijs gaf ligt al een tijdje achter me. Daarbij is mijn laptop vooralsnog goed afgeschermd tegen ongewenste gebruikers van buitenaf door 'Panda Global Protection'...

Zelfs verreweg de meeste mensen in mijn directe omgeving weten niet wie Starbless is. Laat staan dat een buitenlandse inlichtingendienst dit interessant zal vinden...

Maar ze doen maar. Ze zullen het je niet van te voren aankondigen als ze bij je inbreken. Net zoals ik regelmatig de waarschuwing krijg dat ik van de chineze klanten af moet, omdat dit maffia is. Deze zullen mij echt niet vertellen of en wanneer ik op een dodelijst sta...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
klopt als men de gevaren kende van de instellingen die spioneert en afluistert, dan zou niemand aan gv meedoen...

Zoek maar eens het dokument op internet: de muren hebben oren... het staat hier http://www.xs4all.nl/~bslash/muren/muren.html

Dan sla je achterover van wat er zich achter de schermen allemaal afspeelt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee dat denk ik niet. Veel mensen zijn maar al te argeloos in hun aanname dat het met de beveiliging van hun computer wel goed zit.

Zelf maak ik me watdataangaat maar weinig illusies. Privé en voor de zaak maak ik gebruik van fysiek gescheiden netwerken (twee maal een aangesloten op het internet en een niet) en om bijvoorbeeld deel te nemen aan sites als deze maak ik gebruik van een VPN met een particuliere host.

Niet dat ik nou zoveel te verbergen heb maar misbruik zit net als een ongeluk vaak in een klein hoekje.