Wat is links en wat is rechts ?

Ja ok, het zijn richtingen, maar ik bedoel het in een regering. Je hebt linkse partijen en rechtse partijen. Maar wanneer is een partij links of rechts, en is er ook een midden ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Links en rechts zijn termen die stammen uit de tijd van de zogenoemde verzuiling. Met links en rechts duidden we niet alleen politieke partijen aan, maar ook organisaties die een 'politieke kleur' hadden. Zo waren de vakbond FNV en de omroepvereniging VARA gelieerd aan de PvdA en 'dus' links, terwijl de AVRO. de TROS en werkgeversorganisaties geschaard werden onder rechts, lees: VVD.
De christelijke partijen hebben zich nooit echt geafficheerd als links of rechts. Die noemden zichzelf middenpartijen.
Links wordt van oudsher gezien als progressief, rechts als conservatief (hoewel het liberalisme, ontstaan in de 19e eeuw destijds wél als progressief werd betiteld - maar niet links), het midden bevat elementen van beide kanten.
Binnen links en rechts zijn ook extremen ontstaan: extreem-links, extreem-rechts bijvoorbeeld.
Tegenwoordig is het verschil tussen links en rechts enigszins weggevallen, hoewel enkele politieke partijen zich nog wel links (SP) of rechts noemen. Je ziet nu traditionele linkse en rechtse elementen in zo'n beetje alle partijen. En dat is ook wel logisch: iemand kan een mening hebben die op het ene vlak 'rechts' is, en op een ander gebied 'links'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Eigenlijk zijn die begrippen achterhaald.
In de tweede kamer zaten de progressieve partijen aan de linkerkant en de behoudende aan rechterkant.
15 jaar geleden
D66 is het Midden gaat dan naar rechts en dan naar links
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'Links' wordt in de politiek over het algemeen geassocieerd met progressief, dus vernieuwend, 'rechts' wordt geassocieerd met conservatief, dus behoudend.
Antoni
15 jaar geleden
Links: PVDA, SP, Christenunie, PvdD
Midden: D66, GL
Rechts: VVD, PVV, CDA, TON, SGP
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
GL is links... :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
GL onder Halsema is niet meer links te noemen. Ze debatteert met het voor het volk onbegrijpelijke termen als Kafkaësk en Pavlov, iets waarmee ze zich volledig distantieert van de gewone man/vrouw zonder HBO opleiding. Daarnaast wil ze het ontslagrecht hervormen. Halsema is zelfs een keer "liberaal van het jaar" geweest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Desalniettemin vind ik gl een linkse partij :)
[www.usgym.nl]Hoe meer partijen keuzes in het persoonlijke leven willen overlaten aan de burgers, hoe linkser de partij in moreel opzicht. Bijvoorbeeld in keuzes, zoals bij abortus, euthanasie, seksuele geaardheid, de vrijheid om je mening te geven.

Hoe meer partijen vinden dat burgers volgens de tradities, normen en waarden van religieuze en/of nationale aard moeten leven en handelen en hoe meer zij vinden dat de overheid dat ook dwingend aan burgers mag opleggen, hoe rechtser de partij in moreel opzicht.

De afbeelding die ik er bij heb toegevoegd is ter verduidelijking. Ik hoop dat je er een beetje een beeld bij hebt gekregen zo.

Toegevoegd op 25-04-2009 19:37:41
Als je er op klikt zie je het plaatje beter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antoni
15 jaar geleden
Wat betekent AEL?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AEL: Abu Jahjah (Hezbollah)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Arabisch-Europese Liga.
Van oudsher zijn dit de richtingen:

Links
gelooft in het collectief. Een formalisering daarvan is de staat, die in naam van de individuen beslissingen neemt, dingen regelt en organiseert. Alleen het collectief kan zorgen voor zo min mogelijk verspilling. Concurrentie is nodeloze verspilling van bronnen (geld, mensen en middelen). Geld verdienen gaat altijd ten koste van medemensen.

Rechts
gelooft in het individu. Hij/zij moet in alle vrijheid kunnen doen wat hem goeddunkt, dan komt alles automatisch goed, ook voor de maatschappij als geheel. Volgens Adam Smith is dat de werking van de 'onzichtbare hand'. Deze stroming ziet de staat als een noodzakelijk kwaad, moet zo klein mogelijk zijn, gezamenlijke uitgaven (belastingheffing) beschouwen ze als diefstal, samenleefregels als bemoeizucht.

Beide richtingen zijn in extremo doorgevoerd in verschillende economien (VS, USSR) en hebben gefaald in de afgelopen eeuw. Zoals met veel dingen ligt de waarheid in het midden. Sommige dingen moet je met elkaar doen, andere zeker niet. Wat wel en niet is een kwestie van politiek debat.
Je zou kunnen zeggen dat rechts denken ervoor zorgt dat de koek zo groot mogelijk is,
Links denken zorgt ervoor dat de koek eerlijk verdeelt wordt en iedereen gelijke kansen krijgt

Te veel rechts zorgt voor graaiers en ongelijke kansen,
Te veel links zorgt voor verstarring van de economie, het onderdrukt vernieuwing, aanpassing en het vinden van een juiste ontwikkel-richting.

Dus het redelijk alternatief ligt nog steeds in het midden, soms een beetje zwaartepunt op het links, soms op het rechts denken. Zo vinden we met zijn allen een goede weg vooruit, een zo groot mogelijke koek, die eerlijk verdeeld is.

En, hier in nederland, zitten bijna alle partijen wel min of meer in dat midden. Het grappige is dat in de VS links denken Liberal heet:) en de linkse partijen waren nog veel te rechts voor de communisten. We doen het zo gek nog niet in Nederland. En een goed werkend politiek systeem om de richting te bepalen.
Op enkele raaskallers na dan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meestal zijn linkse partijen voor gelijke behandeling en de instroming van buitenlanders en zijn rechtse partijen tegen buitenlanders en voor het sluiten van de grenzen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die M@rcel;

De oorsprong van deze kreten ligt in de tijd van de Franse revolutie; in het parlement zaten de progressieven links van de voorzitter. De conservatieven kozen de rechterkant, omdat zij dan bij de (behoudende) koning zaten.