Hoe kan het dat een aangehouden dief geen straf krijgt?

Mijn vriendin's gemotoriseerde boot werd gestolen. Een dief verwijderde het slot en ging er met de boot vandoor. Enkele opmerkzame getuigen maakten foto's van de man. Daardoor kon hij enkele dagen later aangehouden worden. Mijn vriendin had aangifte gedaan van diefstal en daarvoor urenlang op het politiebureau moeten doorbrengen. Toen de boot en de verdachte gevonden werden heeft ze ook 's nachts enkele uren met de politie bij de boot doorgebracht.
Vandaag kreeg ze een bericht van het OM: de officier van justitie heeft beslist dat de dader niet wordt gestraft. De reden zou zijn 'dat de boot immers werd gevonden' (zo werd haar mondeling meegedeeld).
Dus niet eens een schadevergoeding voor het geleden leed, of voor het slot, en voor de brandstof die werd verbruikt. Is het gebruikelijk in Nederland dat een dief er zonder straf vanaf komt indien het gestolene teruggevonden wordt?

Picture for question
erotisi
7 maanden geleden
civielrechtelijk kun je wel een schadevergoeding eisen.
tinus1969
7 maanden geleden
Er zijn bv te weinig rechters https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Gelderland/Nieuws/Paginas/Personeelstekort-rechtbank-noodzaakt-tot-sepot-zaken.aspx

Geef als eerste antwoord