Waarom heeft Nederland geen kiesdrempel?

8 maanden geleden
1.1K
tinus1969
8 maanden geleden
Ik vermoed dat het banale antwoord is, omdat er in Nederland nooit over is nagedacht. Landen met een kiesdrempel (zoals Duitsland) hebben daar vaak bewust toe besloten, in Duitsland bv om extreme splinterpartijen tegen te houden.

Antwoorden (2)

Nederland heeft geen kiesdrempel omdat het Nederlandse kiesstelsel is gebaseerd op evenredige vertegenwoordiging. Evenredige vertegenwoordiging houdt in dat het aantal zetels dat een politieke partij in het parlement krijgt, evenredig is aan het aantal stemmen dat die partij heeft behaald bij de verkiezingen. Dit betekent dat zelfs kleine politieke partijen met een beperkt aantal stemmen toch vertegenwoordigd kunnen zijn in het parlement.

Het ontbreken van een kiesdrempel is een bewuste keuze om de politieke diversiteit te waarborgen en ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk kiezers zich vertegenwoordigd voelen in het parlement. In landen met een kiesdrempel worden partijen die niet de drempel halen, uitgesloten van vertegenwoordiging in het parlement, wat kan leiden tot een minder diverse politieke arena.

Het Nederlandse politieke landschap is historisch gezien altijd gekenmerkt door een groot aantal politieke partijen en een pluriforme samenleving. Het ontbreken van een kiesdrempel past bij deze politieke traditie en draagt bij aan de representatieve aard van het Nederlandse politieke systeem, waarbij verschillende opvattingen en belangen worden weerspiegeld in de samenstelling van het parlement.
8 maanden geleden
erotisi
8 maanden geleden
Heeft de afwezigheid van kiesdrempel het zelfde effect als het hebben van veel zetels?
ronron1212
8 maanden geleden
Er is wel iets anders in Nederland
Nederland kent formeel geen kiesdrempel. Wel komt een partij bij de Tweede Kamerverkiezing pas in aanmerking voor een zetel als het de kiesdeler heeft behaald. Een voorbeeld. Bij de Tweede Kamerverkiezing in 2017 werden 10.516.041 geldige stemmen uitgebracht. De kiesdeler was 10.516.041 : 150 zetels = 70.107.
Ikhebgeenidee
8 maanden geleden
@Erotisi: wat bedoel je met die vraag?
tinus1969
8 maanden geleden
@escape waar baseer je je antwoord op?
erotisi
8 maanden geleden
Dat heeft ronron in zijn reactie uitgelegd.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
Daarnaast is het heel moeilijk om het systeem te veranderen. Veel (alle?) kleine partijen zouden tegen stemmen en voor een dergelijke grondwetwijziging is 2x een 2/3e meerderheid nodig.
ronron1212
8 maanden geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix niet een systeem maar de wet
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
@ronron1212
In mijn beleving is het een systeem gevat in een wet. Beide zijn m.i. correct. Maar als dat niet klopt, dan hoop ik maar de lezer me toch nog begrijpt.
ronron1212
8 maanden geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix in mijn optiek is een systeem iets anders dan een wet een wet legt dingen vast zoals het dient te worden gehoorzaamd door de inwoners
Nederland heeft wel een kiesdrempel, namelijk het minimale aantal stemmen dat nodig is om een zetel te verwerven. In Nederland is dat in de Tweede Kamer op basis van evenredige vertegenwoordiging: de kiesdrempel is gelijk aan de kiesdeler.
Begin jaren zeventig van de vorige eeuw is een wetsontwerp ingediend om de kiesdrempel zodanig te veranderen dat een partij pas in de Tweede Kamer kan komen als het aantal stemmen minimaal driemaal de kiesdeler is = minimaal drie Kamerzetels. Dat wetsvoorstel heeft het niet gehaald.
In veel landen, onder andere Engeland en Duitsland, is geen sprake van evenredige vertegenwoordiging.
Bron: Winkler Prins encyclopedie
8 maanden geleden