Vast in belgië. wat als je je borgsom niet kan betalen?

Mijn vriend zit vast in België. Hij heeft een borgsom opgelegd gekregen. Wat gebeurt er als je deze niet kan betalen ?

11 maanden geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Als je de borgsom niet kan betalen kom je niet vrij. Deze is namelijk om er voor te zorgen dat de verdachte na voorarrest zijn behandeling van zijn zaak in tussentijd in vrijheid kan afwachten. De borgsom is bedoeld dat als de verdachte net meer komt opdagen dat hij/zij het geld niet meer terugkrijgt.
10 maanden geleden
Nkd2021
10 maanden geleden
Ja dat had ik ook begrepen.. Alleen het onderzoek is al gesloten, dus dan lijkt het mij niet dat hij terug moet komen?
Als u de borgsom niet kunt betalen, kunt u een verzoek indienen om de borgsom te verlagen of om een betalingsregeling te treffen. U kunt ook een advocaat raadplegen om u te helpen bij het indienen van het verzoek.
fremar
10 maanden geleden
ronron1212
10 maanden geleden
Borgsom op afbetaling denk het niet dan is de garantie van betalen weg
Nkd2021
10 maanden geleden
Ja alleen hij is een Nederlandse inwoner. Kan hij dan wel een betalingsregeling treffen voor de borg die in België is opgelegd? Daarnaast is het onderzoek gesloten dus daaruit haal ik dat hij niet meer voor zal moeten komen. Ook was er 1 van Belgische afkomst. En die is vrijgelaten zonder dat hij borg hoefde te betalen.
ronron1212
10 maanden geleden
Borg betaal je omdat het onderzoek nog niet is afgesloten en de rechter je nog meer wil zien. als je alles achter de rug hebt krijg je de borg terug. Dus de zaak loopt nog je betaald of de borg of je blijft in de cel.
Nkd2021
10 maanden geleden
Klopt alleen bij de laatste rechtszaak hebben ze gezegd dat het onderzoek al gesloten is omdat er geen bewijs is. Ik heb het gevoel dat ze die borg opleggen en vervolgens de boetes er aftrekken en hij het geld niet terug zal krijgen. Dit is ook wat de advocaat verwacht wat er gaat gebeuren.
ronron1212
10 maanden geleden
Ja dat kan maar de boetes zullen toch ook betaald moeten worden. Maar als de borg niet betaald wordt komt hij niet vrij.
Nkd2021
10 maanden geleden
Alleen wat staat er dan tegenover alsnog een celstraf?
ronron1212
10 maanden geleden
Als er borg wordt gevraagd is de zaak niet afgelopen het onderzoek misschien maar de rechter is dan aan de beurt.