Waarom is Russische weigering om schepen te inspecteren nadelig voor de graandeal tussen Oekraïne en Rusland?

In de app van de NOS las ik dat Rusland de graandeal met Oekraïne gedwarsboomd heeft, door te weigeren binnenkomende schepen te controleren en te registreren. Waarom zou dit nadelig zijn voor Oekraïne?

12 maanden geleden
1.3K
ronron1212
12 maanden geleden
Oekraïne is een land dat heel veel graan produceert en exporteert dus ja dat is heel nadelig voor dat land.
Graebner
12 maanden geleden
Oekraïne is inderdaad een land dat heel veel graan produceert en exporteert, maar het gaat hier om binnenkomende schepen en niet om uitgaande schepen. Het niet controleren van de binnenkomende schepen door de Russen zou toch in het voordeel van Oekraïne moeten zijn? Of gaat het hier om de Krim, dat voorheen in Oekraïense handen was en nu in Russisch handen is? In het geval dat het om de invoer (en ook uitvoer)van producten gaat via de Krim, is het in het voordeel van de Russen, aangezien alles dan via Rusland gaat. Maar hoe zit het dan met de invoer en uitvoer vanuit oekraïens grondgebied, vanuit het gebied ten westen van de Krim (Odessa e.d.)?
ronron1212
12 maanden geleden
Het gaat niet om de krim die is niet meer van de oekraine. Die heeft andere haven. rusland laat geen schepen door van de oekranine daar gaat het om.

Antwoorden (1)

Op 22 juli 2022 is de "graandeal" gesloten tussen Oekraïne en Rusland met de steun van de Verenigde Naties en Turkije. Bij deze deal worden schepen die voor het transport van graan verzorgen geïnspecteerd, zodat Rusland er zeker van is dat er geen wapentransporten plaatsvinden. Nu wil Rusland stoppen met de inspecties, dat maakt de graantransporten verder onmogelijk.
12 maanden geleden
Graebner
12 maanden geleden
Maar als Rusland niet meer inspecteert, dan kan de invoer van goederen en producten toch clandestien doorgaan, aangezien er geen toezicht meer is op wat er binnenkomt? Dit zou toch in het voordeel van Oekraïne zijn?
tinus1969
12 maanden geleden
Als er geen inspecties zijn, lopen die schepen het risico aangevallen te worden.
Graebner
12 maanden geleden
Rusland en Oekraïne zijn in oorlog met elkaar, dus het lijkt mij stug dat Rusland controleert of er geen Oekraïense schepen worden aangevallen, en andersom, dat Oekraïne controleert of er geen Russische schepen worden aangevallen. Het lijkt mij dat dit wordt gecontroleerd door een neutrale partij? Ik meen te hebben gelezen dat dit wordt gedaan door Turkije onder toezicht van de Verenigde Naties. Het dwarsbomen van Oekraïne door Rusland door niet meer te willen inspecteren en controleren, zoals dat in het NOS artikel vermeld wordt, begrijp ik eerlijk gezegd niet. Als Rusland niet meer controleert of inspecteert wat Oekraïne binnenkomt, dan zou dit toch niet nadelig voor Oekraïne hoeven te zijn?