Waarom verwijdert de gemeente Rotterdam zonder overleg afvalcontainers?

In november 2022 verwijdert de gemeente R’dam zonder overleg 2 grote afvalcontainers op de kruising Walenburgerweg-Schiekade. Met vervelende gevolgen. Op klachten en de vraag waarom reageert de gemeente niet. Weet iemand de reden waarom die containers verwijderd zijn.

een jaar geleden
2.1K
Antoni
een jaar geleden
@Sauter, hoe bedoel je 'Op klachten en de vraag waarom reageert de gemeente niet.'? Bij sommige communicatiemiddelen, zoals bijvoorbeeld een brief, heeft de gemeente een termijn van 30 werkdagen om te reageren. Dan kan het dus even duren voor je een reactie krijgt.
Antoni
een jaar geleden
@Sauter, op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kwaliteit-en-integriteit-overheidsinstanties/vraag-en-antwoord/binnen-welke-termijn-stuurt-de-overheid-een-antwoord-op-mijn-brief-of-e-mail zie ik staan dat de termijn drie weken is, maar dat is dus ook een tijd waarin je even moet wachten op een reactie.
Sauter
een jaar geleden
De gemeente reageert wel op alle klachten van de bewoners, maar met een Jantje van Leiden, zonder de reden op te geven ondanks de verzoeken daartoe.
“Geachte mevrouw, meneer,
Vriendelijk bedankt voor uw melding aan de gemeente Rotterdam. Allereerst onze excuses voor de situatie.
Betreft uw vraag over de verwijderde containers Schiekade 9b kan ik u het volgende melden:
Helaas komen de containers niet terug, u dient gebruik te maken van de ondergrondse containers bij het Ungerplein of de Walenburgerweg.
Hoop u voldoende geïnformeerd te hebben.”
Sauter
een jaar geleden
Dit heeft tot gevolg dat de overgebleven containers voortdurend propvol zijn, er vuilniszakken naast worden gezet (ratten, meeuwen, boetes), je de buurt moet afscannen op zoek naar een niet volle container, vooral voor mensen die slecht ter been zijn een probleem.
Sauter
een jaar geleden
Het gaat er dus om: wat zijn de diepere beweegredenen vd gemeente Rotterdam om die containers weg te halen. Dat laten ze niet weten.
TurfGraver
een jaar geleden
Zal wel financieel zijn.
tinus1969
een jaar geleden
En wat gebeurt er als je reageert op die mail vd gemeente. Dus als je aardig doorvraagt waarom?
Pieterke
een jaar geleden
@Sauter: Schakel de wijkraad in.
Pieterke
een jaar geleden
Volgens mij vallen jullie onder Blijdorp: https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/bergpolder-blijdorp-liskwartier/. Dit is een zeer actieve wijkraad.
Sauter
een jaar geleden
Bedankt voor alle tips. We beraden ons op stappen, de wijkraad inschakelen is een goed idee!

Antwoorden (1)

De gemeente Rotterdam is (evenals veel andere gemeentes) bezig alle bovengrondse wijkcontainers te vervangen door ondergrondse containers. Echter is niet elke plek geschikt voor de plaatsing van een ondergrondse container. De aanwezigheid van kabels en leidingen of riool kan een probleem zijn. Ook kan de locatie ongeschikt zijn vanwege gevaar voor het verkeer tijdens het legen van een wijkcontainer, als daardoor de doorgaande weg (deels) wordt geblokkeerd. Met name in een drukke doorgaande route kan dat reden zijn de plaats van de containers te wijzigen of te laten vervallen.

Gemeente Rotterdam heeft een hele lijst waaraan de locatie van een (ondergrondse) container moet voldoen. Echter staat in diezelfde lijst ook de 'voorwaarde' dat elk perceel ongeveer 100 tot 125 meter van de dichtstbijzijnde wijkcontainer mag zijn.

Als er bij Schiekade 9 containers worden weggehaald en niet vlakbij nieuwe komen, wordt de afstand tot de dichtstbijzijnde container al snel 300 meter. Je moet dan ofwel naar de overkant van de straat (via een oversteekplaats omlopen), of de hoek om naar de containers verderop in de Walenburgerweg, of de Schiekade een stuk aflopen naar de containers bij het Ungerplein.

Als de gemeente van mening is dat die afstand niet te ver is, dan zullen ze hun beleidsnotities moeten aanpassen en die genoemde afstand van 100-125 meter moeten wijzigen.

Overigens schijnen alle wijkcontainers een automatisch systeem te hebben die meet wanneer de container bijna vol is, zodat de vuilnisauto's op tijd langs de volle containers gaan rijden. Als dat regelmatig niet werkt, blijf dat dan melden bij de gemeente.

Hoe meer mensen klagen, hoe beter. Voor 1 of 2 klagende bewoners komt een gemeente niet snel in actie. Als de halve straat gaat mailen komt er wellicht een oplossing.

NB. De link gaat over de wijk Oude Noorden, maar de informatie is in feite voor de hele gemeente / stad gelijk. Wellicht is er ook voor jouw wijk een keer een dergelijke mededeling geweest dat de containers vervangen zouden worden.

NB2. Op de plattegrond wijkcontainers staat jouw locatie nog gewoon aangegeven. Als de gemeente niet van plan is hier een nieuwe container te plaatsen, moeten ze de plattegrond aanpassen.
een jaar geleden
Sauter
een jaar geleden
Bedankt voor je uitvoerige verklaring, duidelijk!