De NAVO is, kort gezegd, opgericht als verdediging tegen grootmachten en dan met name Rusland (De Sovjet-Unie). Daarmee is de NAVO een bedreiging voor Rusland.
Hoe meer landen mee doen, hoe machtiger dat NAVO-blok.

In geval van Oekraïne spelen 2 specifieke zaken:
1) Het brengt de NAVO tot aan de grens met Rusland. Rusland ziet dat als een bedreiging. Immers de vijand staat dan letterlijk voor de deur.
2) Poetin lijkt zijn zinnen gezet te hebben op het inlijven van Oekraïne. In elk geval om het land onder zijn invloedssfeer te brengen, maar mogelijk verder, net zoals bij de Krim. In het NAVO-pact, artikel 5, staat zoiets als: Een aanval op een van ons wordt beschouwd als een aanval op allen van ons. Zolang Oekraïne nog geen lid is van de NAVO is het politiek erg moeilijk voor de andere landen om Oekraïne te ondersteunen als Rusland daar oorlogshandelingen uitvoert. Zodra Oekraïne lid is van de NAVO dan zijn alle NAVO-leden verplicht (!!!) Oekraïne te ondersteunen. Dat is natuurlijk wel een probleem voor de (schijnbare) plannen van Poetin.
SentWierda
2 jaar geleden
@Ozewieze. Het antwoord gaat over Oekraine.
Maar de vraag gaat, denk ik, niet over Oekraine (het land) of de Oekraine (het gebied). De vraag gaat over iets veel groters: de NAVO, met name over Russische dreigementen m.b.t. uitbreiding van de NAVO. Dan is het erg kort door de bocht te antwoorden alsof het over Oekraine gaat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@SentWierda
Klopt !
Daarom gaat de eerste alinea over de. NAVO als geheel en probeer ik dat de verduidelijken met een heel actueel voorbeeld.
Dat is inderdaad mijn keuze, maar daarmee probeer ik de vraag achter de vraag te beantwoorden.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Dank voor beide antwoorden. Er was geen vraag achter de vraag in dit geval. Ik heb een collega uit Armenië die ook altijd roept dat Rusland tegen de NAVO is...en dat Gorbatsjov een h**renzoon was...
Het Noord-Atlantisch Verdrag is een militair verdrag dat wederzijdse verdediging en samenwerking van de legers van de westerse landen regelt, aanvankelijk vooral als tegenkracht tegen de communistische landen in het Oostblok. Die vormden op hun beurt in 1955 het Warschaupact. De kern van het verdrag staat in artikel 5, dat stelt dat in geval van een aanval op een van de staten in Europa of Noord-Amerika, deze door de andere zal worden opgevat als een aanval op allemaal en dat alle landen zullen meehelpen (samenwerken) om de aanvaller af te weren.
Het is voor Rusland dus riskanter een land binnen te vallen dat lid is van de NAVO.
SimonV
2 jaar geleden
Rusland wil niet te maken hebben met teveel NAVO-landen naast de achtertuin.
Dat Turkije lid is van de NAVO (sinds 1952) is al 70 jaar lang een zware domper. En dat vele voormalige Oostbloklanden sinds 1999 ook lid zijn van de NAVO is een nog zwaardere domper. Vooral dat drie voormalige Oostbloklanden langs de Russische grens NAVO-lid zijn sinds 2004 (Estland, Letland en Litouwen) is Rusland een doorn in het oog.
En dan zijn er anno 2022 nog drie grenslanden die zomaar lid van de NAVO kunnen worden: Oekraine, Finland en Zweden. Het moet niet gekker worden; Poetin zweet peentjes en zint op actie.
Het zal menigeen zijn ontgaan, maar al dagenlang besteden Nederlandse kranten pagina's aan de perikelen (= oorlogsdreiging) rond Finland en Zweden die ook voor Nederland ingrijpende gevolgen kan hebben. Maar al deze pagina's krijgen veel minder aandacht dan de publiciteit rond een tv-programma dat plotseling is stopgezet.
Toegevoegd op 20 januari 2022 14:19: tekst
2 jaar geleden
Kies
2 jaar geleden
Ik heb tot enkele maanden geleden in Noord-Zweden gewoond. De meerderheid van de Zweden en Finnen zijn nog tegen toetreding tot de NAVO. Finland zit met een lastig verleden met Rusland en Zweden wil graag neutraal blijven (het land heeft 200 jaar geen oorlog meer gekend). Toch neemt de kans toe tot de NAVO te gaan toetreden door de onrust rondom Rusland. De onrust begon enkele jaren geleden al waarna deels de dienstplicht weer werd ingevoerd en de bevolking de brochure "När kriget kommer" ("Als de oorlog uitbreekt") in hun brievenbus vond.
SentWierda
2 jaar geleden
@Kies. Dank voor de aanvulling.