Waarom gebruikt de Nederlandse politie tijdens rellen zelden traangas?

Het valt me op dat de mobiele eenheid in nederland zelden traangas gebruikt tijdens rellen en slechts alleen inzet van een waterkanon... waarom is men in ons land zo terughoudend met het gebruik van traansgas? Heeft het misschien een financiële reden?

2 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Omdat dit pas na zeer zorgvuldige afweging mag worden ingezet. Traangas is niet selectief. Een wapenstok, pepperspray en vuurwapen kan wél selectief ingezet worden. Iedereen die met traangas in aanraking komt zonder de juiste bescherming, raakt besmet en een van de effecten is mogelijk paniek. Ook moet er rekening worden gehouden met de risico’s van het gebruik van traangas in de nabijheid van een snelweg, vliegveld, ziekenhuis, spoorwegen.
Amadea
2 jaar geleden
popeye
2 jaar geleden
Oke bedankt
popeye
2 jaar geleden
Maar bijvoorbeeld in Rotterdam laatst waarbij de politie wapen moest trekken en moest gebruiken is toch dan de vraag of ze niet gewoon traansgas konden inzetten als z'n agent zich zo dus danig bedreigd voelt dat er een gat zit tussen het vuurwapen en de knuppel en dus voor het vuurwapen moest kiezen. Waarom hebben ze bijvoorbeeld geen riotguns tijdens rellen, die schieten rubbere kogels af en was beter geweest en voldoende dan met scherp schieten.
Amadea
2 jaar geleden
Dat de politie tijdens rellen met scherp schiet is uitzonderlijk. Er was in deze situatie (net als de vorige keer in 2009 bij de rellen op het strand van Hoek van Holland) sprake van noodweer. De agenten werden door de vernielzuchtige en extreem gewelddadige relschoppers genoodzaakt om op die manier hun eigen leven veilig te kunnen stellen.
tinus1969
2 jaar geleden
@popeye, moet je wel riotguns hebben.
De Nederlandse politie gebruikt zelden traangas (of riotguns) of andere vormen van geweld, omdat dit vaak alleen maar leidt tot escalatie en meer geweld. De Nederlandse politie is tamelijk effectief in het toepassen van allerlei vormen van de-escalatie, zoals het gericht oppakken van mensen die anderen aanzetten tot geweld.
tinus1969