Wie betaalt de boete van de belastingdienst?

Ik zag zojuist op het nieuws dat de belastingdienst een boete krijgt van 2.75 miljoen van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) voor het overtreden van de wet AVG in die toeslagenaffaire. Namelijk vanwege het registreren van dubbele nationaliteiten. Nu heb ik hierover eigenlijk twee vragen:
1) Wie betaald de boete van de belastingdienst? Is dat de overheid of de belastingbetaler? Met andere woorden maakt een belastingdienst zelf winst die nu gekort wordt of is er volgend jaar gewoon 2 miljoen minder op de begroting van het kabinet?
2) Waar gaat dat geld naar toe? Aan wie wordt die boete betaald en komt dat uiteindelijk weer bij de overheid terecht en kan het kabinet dat geld dan gewoon weer uitgeven met een andere bestemming? Of is de Autoriteit Persoonsgegevens los van de overheid en wat doen die dan met het geld?

Boete voor Belastingdienst van 2,7 miljoen voor discriminatie toeslagenouders - https://nos.nl/l/2408587

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.8K
jc54
2 jaar geleden
"Ik heb eigenlijk twee vragen". Zoals ik tel, heb je zes vraagtekens geplaatst, dus zes vragen gesteld.

Antwoorden (1)

"Het geld voor de boete komt uit de schatkist en gaat uiteindelijk ook weer terug naar de schatkist, maar het bedrag gaat wel af van het budget van de Belastingdienst. ‘Bovendien is het een publieke straf. Het zet ook een norm naar andere organisaties,’ aldus de Autoriteit Persoonsgegevens."

Bron: dagblad "Het Parool"
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
Waar denk je dat het geld van de schatkist vandaan komt @escape
escape
2 jaar geleden
Ik geloof niet van Shell en Unilever...
ronron1212
2 jaar geleden
Van de belasting betaler @escape dus ook van shell en unilever.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
...en de belastingbetaler weer van de baas, en die weer van de consument enz... zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dit drukt gewoon op het budget van de belastingdienst, zoals @escape terecht zegt.
Wat ik niet terecht vind overigens.... de verantwoordelijke politici die opdracht gaven tot deze bizarre controles gaan vrijuit.