Is het verstandig om Friesland onafhankelijk te maken? Graag voor of tegen argumenten.

Toegevoegd na 3 dagen:
In Nederland zeggen de politieke partijen voor de verkiezingen iets anders dan na de verkiezingen, volstrekt onbetrouwbaar dus. Is verenigd Europa niet een soort Groot Duitsland/Frankrijk?
Is het dan niet wenselijk om je daar van af te scheiden?

Toegevoegd na 3 dagen:
In Nederland zeggen de politieke partijen voor de verkiezingen iets anders dan na de verkiezingen, volstrekt onbetrouwbaar dus. Is verenigd Europa niet een soort Groot Duitsland/Frankrijk?
Is het dan niet wenselijk om je daar van af te scheiden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (9)

Tuurlijk niet, we zijn bezig met één Europa en dan zou je weer allemaal kleine landjes gaan maken, lijkt me niet slim!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me niet! Dan moet je alles zelf gaan doen... en dus heel veel gaan importeren... want, al is er heel veel in Friesland, er is nog veel meer niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan Friesland een federatie vormen met Vlaanderen als dat zich afscheidt van België.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zouden de meeste overgebleven Friezen wel willen. Vroeger was Fries-land, ja dus het land, een stuk groter. Utrecht was hun hoofdstad. Tegenwoordig is het een stuk kleiner en gedegradeerd tot een provincie. Friezen lijken nog krampachtig vast te houden aan wat is geweest. Jonge kinderen kwamen op school en konden alleen nog maar een soort Fries praten (er zijn meerdere dialecten) en bleven dan steken in de stof. Het gevolg was dat Friesland (en Zeeland) zeer zwakke scholen kregen. Het opleidingsniveau daalde zienderogen. Sinds kort is het systeem omgedraaid. Op school wordt Nederlands gesproken en Fries is dan een bijvak geworden. Om je vraag te beantwoorden: nee, Friesland moet in mijn visie niet weer onafhankelijk worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is allesbehalve verstandig. Wat is Friesland? Is het de Nederlandse provincie Friesland? De Duitse deelstaat Ostfriesland? De Noordhollandse regio West-Friesland? Drie gebieden met een totaal andere taal en gebruiken, die alleen hun naam gemeen hebben (en de provincie Groningen ligt ertussen...)

Wat betreft de provincie; er is juist sprake van een mogelijke fusie tussen de provincies Groningen, Drenthe en Friesland. Wat daar het nut van is durf ik niet te zeggen, maar het is een stuk zinniger dan landsdelen afstoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik vind het niet zo'n goed idee.
Ik ben nog altijd gecharmeerd van het idee van Freddy Heineken, die een andere indeling voor ogen had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk niet. Ons economisch werkterrein is Europa, om die reden zijn we ooit de Benelux begonnen wat tot de EU is uitgegroeid. Van Friesland een eigen koninkrijk maken, met een eigen munt, zandweggetjes en paard-en-wagen? Kinderen weer slaan, vrouwen geen stemrecht en op zaterdagen werken. Hoever terug in de tijd wil je gaan?

Nee, teruggaand in de tijd waren dingen anders, in de toekomst daarmee dus vanzelfsprekend ook. Maar de toekomst is wel waar we op ons moeten richten, en daarmee is niemand met een onafhankelijk Friesland beter af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit lijkt mij een slecht idee , omdat Friesland daar nu als toch wel redelijk welvarende provincie uiteindelijk gebukt onder zal gaan !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De landsgrenzen zijn al verdwenen in Europa, de euro is bijna overal ingevoerd. Als Friesland onafhankelijk wil worden is de vraag waarvan dan? Van Europa? Of dat verstandig is? Nee, niet doen. Friesland kan niets zonder Europa.