Heeft Nederland nucleaire wapens?

En zo ja, worden die betaald door de belastingbetaler?

ronron1212
2 jaar geleden
Wie betaald er dan anders de kosten van de kosten die Nederlandse staat maakt?
Antoni
2 jaar geleden
Misschien betaalt de Amerikaanse overheid de kosten voor de opslag van de Amerikaanse kernwapens op vliegbasis Volkel, @ronron1212?
ronron1212
2 jaar geleden
Dat kan maar dat maakt verder niet uit De nederlandse staat betaald kosten en alle kosten wat het ook is komt uit belastinggeld.

Antwoorden (2)

Ja, zeer waarschijnlijk wel, maar dit is staatsgeheim.

Op de Luchtmachtbasis Volkel zou het Amerikaanse leger 22 kernwapens houden voor strategische doeleinden. Dit werd op 24 januari 2008 ongewild bevestigd door de Belgische minister De Crem van Defensie. Volgens een op WikiLeaks te vinden diplomatiek telegram heeft de voormalig Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen openlijk erkend dat er Amerikaanse kernwapens op luchtmachtbasis Volkel opgeslagen liggen. Op 10 juni 2013 bevestigde Ruud Lubbers in een documentaire op National Geographic de geruchten over de opslag van kernwapens. Hij was premier van 1982 tot 1994 en zou persoonlijk betrokken zijn geweest bij de registratie van de bommen. Op 12 juni 2013 bevestigde oud-premier Dries van Agt dit in radioprogramma Dit is de Dag. In 2013 startte het Nederlandse Openbaar Ministerie een vooronderzoek naar de uitspraken omdat Van Agt en Lubbers mogelijk staatsgeheimen onthuld hadden. Dit heeft niet geleid tot vervolging.

Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Kernmacht#Kernwapens_van_kernmachten_geplaatst_in_andere_landen.

Wie hiervoor betaalt (opslag, onderhoud, bewaking, etc.), staat niet in het artikel vermeld.
Misschien betalen de Amerikanen de kosten hiervoor.
Toegevoegd op 18 november 2021 10:44: tekst
Antoni
2 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
Waarom die duimpjes omlaag? Wat klopt er niet aan mijn antwoord?
TurfGraver
2 jaar geleden
Geen min van mij hoor (doe ik niet aan), maar mischien omdat het geen antwoord op de vraag is?
Nederland heeft geen nucleaire wapens.
Nederland laat de VS hier een aantal Amerikaanse kernwapens ‘parkeren’.
Wij zijn de parkeergarage, maar wat daar aan wapens in ligt is niet van ons.

Nederland heeft dus geen nucleaire wapens, die zijn van de VS, en daarmee moge duidelijk zijn dat niet de Nederlandse belastingbetaler die betaalt, maar de belastingbetaler in de VS.
.

“In verschillende landen zijn (vermoedelijk) Amerikaanse kernwapens gestationeerd, in het kader van de Nuclear sharing-strategie van de NAVO. Die kernwapens vallen onder het beheer van de Verenigde Staten en niet van het 'gastland'. Wel wordt het gastland betrokken bij de planning voor de inzet van de wapens en beschikt het over middelen om die wapens af te werpen. Amerikaanse kernwapens waren in 2009 (vermoedelijk) gestationeerd in België, Duitsland, Italië, Nederland en Turkije.”

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kernmacht#Kernwapens_van_kernmachten_geplaatst_in_andere_landen
.
@Turfgraver merkt terecht op dat Nederland door zijn deelname aan de NAVO indirect wél deelt in de kosten.
Toegevoegd op 18 november 2021 12:48: tekst
2 jaar geleden
TurfGraver
2 jaar geleden
Als onderdeel van NAVO betalen we dus (indirect) mee.
Bordensteker
2 jaar geleden
In het kader van de vraagformulering had ik het zo nog niet bezien, maar dit is inderdaad het geval. Aangevuld!