Zijn de werkgevers in de cao van rijksambtenaren zelf ook ambtenaar?

De cao onderhandelingen geschiedt tussen werkgevers en werknemers organisaties maar hebben die niet allemaal voordeel van een goede cao?

1.5K

Antwoorden (1)

De werkgever bij de CAO voor rijksambtenaren is "de Staat der Nederlanden". Dat is een publiekrechtelijk rechtspersoon.

"Tot de Staat der Nederlanden behoren:

alle ministeries;
alle adviescolleges en commissies die door de wetgever, het kabinet of een minister zijn ingesteld (zoals de Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid);
alle zbo’s zonder rechtspersoonlijkheid (zoals de ACM);
de Hoge Colleges van Staat (Eerste Kamer, Tweede Kamer, Raad van State, Algemene Rekenkamer, Nationale Ombudsman)
de Hoge Raad van Adel;
het Kabinet van de Koning;
de Kanselarij der Nederlandse Orden;
de Raad voor de Rechtspraak;
de gerechten (rechtbanken, gerechtshoven, de Centrale Raad van Beroep, het College van beroep voor het bedrijfsleven, Hoge Raad der Nederlanden) "
.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onderhandelt namens de Rijksoverheid. Maar de namen van de onderhandelaars namens het rijk en hun status (politici, (hoge) ambtenaren of beroepsonderhandelaars?) heb ik niet kunnen vinden. Is ook niet relevant; ze hebben namens het Rijk die opdracht gekregen.
Toegevoegd op 17 oktober 2021 12:30: tekst
Computoon
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
De vraag is dus zijn de onderhandelaren van de deelnemers aan deze coa ook aan deze cao gebonden. Werken deze mensen van de publiekrechtelijke organisaties daar dus ook voor. @Computertoon