Hoe is de functie 'advocaat-generaal van de HR' ontstaan?

Advocaat of Procureur-generaal. Hoe lang bestaat deze adviserende functie al en wat was de reden voor deze functie.
Het gaat hier dus niet over de AG of PG van het OM, maar van de HR. Dat zijn namelijk 2 verschillende soorten.

1.2K
ronron1212
2 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Advocaat-generaal

Antwoorden (1)

In de Grondwet van 1815 wordt voorgeschreven dat er een opperste gerechtshof bestaat onder de naam Hoge Raad.
De huidige Hoge Raad is ingesteld per 1 juni 1838 en actief sinds 1 oktober 1838. In deze in Den Haag gevestigde Hoge Raad wordt het Openbaar Ministerie waargenomen door een procureur-generaal en enige advocaten-generaal. Een advocaat-generaal is plaatsvervanger van de procureur-generaal.
De taak van de procureur-generaal en de advocaten-generaal bij de Hoge Raad is: handhaving van de wetten en de Hoge Raad adviseren in zijn conclusies.
Ook bij de gerechtshoven zijn procureurs-generaal en advocaten-generaal werkzaam als vertegenwoordiger van het Openbaar Ministerie. Deze procureurs-generaal en advocaten-generaal hebben een uitgebreider takenpakket: zij kunnen ook (via de officier van justitie) bevelen geven ten aanzien van de vervolging en opsporing van strafbare feiten.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Deze adviserende functie bestaat dus al sinds 1838? Hoe is de functie ontstaan?
Ik kon hier zelf geen antwoord op vinden.
SentWierda
2 jaar geleden
De functie van procureur-generaal en advocaat-generaal is in 1838 ontstaan omdat er binnen de Hoge Raad behoefte was aan advisering. In de loop der jaren is de rol van procureur-generaal en advocaat-generaal steeds belangrijker geworden. Hun zogenoemde 'conclusies' worden in toenemende mate overgenomen door de Hoge Raad.
Bovendien heeft de procureur-generaal van de Hoge Raad de bevoegdheid tot het instellen van een bijzonder rechtsmiddel: cassatie in het belang der wet. Dit is het ontlokken aan de Hoge Raad van een uitspraak over een omstreden kwestie.
Bron: Inleiding in het Nederlandse recht (mr. J.W.P. Verheugt).
SimonV
2 jaar geleden
+ Duidelijk.