Welke andere regeringsvormen zijn er naast democratie, dictatuur en anarchie?

Zijn er nog meer vormen van regeren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (4)

zie deze site eens:

Toegevoegd op 24-04-2009 14:14:14
Zie Wikipedia regeringsvorm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De link werkt inderdaad niet. Via google kon ik regeringsvormen wel vinden, maar de site van Rijnlandmodel.nl heeft dit onderdeel kennelijk verwijderd.
Hieronder een aantal regeringsvormen die bestaan naast de door jou genoemde vormen:

Oligarchie: de macht is in handen van enkelen uit een bevoorrechte klasse (zoals edelen, regenten, priesters).

Aristocratie: een regeringsvorm waarbij de heerschappij in handen is van een kleine groep, de zogenaamde aristocraten.

Volksdemocratie: een term waarmee communistische staten worden aangeduid of zichzelf aanduiden.

Eenpartijstelsel: een stelsel waarbij er in een land maar één politieke partij is toegestaan, dit in tegenstelling tot een meerpartijenstelsel. Oppositiepartijen zijn verboden. Meestal leidt een eenpartijstelsel tot een dictatuur (absolute macht bij één persoon), maar dit is niet altijd het geval.

Militaire dictatuur: een dictatoriaal bewind bestaande uit hoge militairen.

Totalitarisme: een systeem waarbij de staat bijna volledige controle heeft op het dagelijks leven van mensen, zowel in politiek, cultureel, filosofisch, godsdienstig als in sociaal of economisch opzicht.

Theocratie: Een staatsvorm waarin de godheid als onmiddellijke gezagsdrager wordt beschouwd. Vaak werd/wordt de koning als zoon van god beschouwd (Egypte, Japan en China).

Islamitische republiek: Een staatsvorm waarbij het staatshoofd niet door erfopvolging bepaald wordt (maar door verkiezingen, een revolutie of een staatsgreep) en waarbij de rechtspraak gebaseerd is op de sharia: de islamitische wetgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zat.

Zal de bron maar even geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
binnenkort: Meritocratie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou wel eens tijd worden...