Is Meghan Markle nog een prinses na hun vertrek naar Canada?

Hertog Harry van Sussex en hertogin Meghan Markle hebben begin dit jaar afstand genomen van het Britse koningshuis. Je verliest hiermee bepaalde rechten. Betekent dit dat Meghan ook meteen geen prinses meer is? En is dat dan tijdelijk of voor altijd (eenmaal uit het Britse koningshuis = altijd uit het Britse koningshuis)? Prins Harry zal altijd blauw bloed hebben, want hij is als prins geboren lijkt mij.

Antwoorden (2)

Ja. Meghan Markle blijft een prinses van het Verenigd Koninkrijk ondanks het verlaten van het koninklijke leven. De zoon van Meghan en prins Harry , baby Archie, wordt ook automatisch een prins wanneer prins Charles koning wordt. Dit vanwege een koninklijke proclamatie van meer dan 100 jaar oud.
SimonV
3 jaar geleden
Meghan Markle is nooit een prinses geweest en zal het ook nooit worden. Sterker nog...zelfs Archie, hun zoon, heeft deze titel niet en zal hem hoogstwaarschijnlijk ook nooit krijgen. Het schijnt zelfs zo te zijn dat Harry niet wil dat zijn zoon deze titel draagt. Hij heeft momenteel een ingewikkelde relatie met het Britse koningshuis, zoals bekend.

Officieel mogen alleen de legitieme dochters van de Britse vorst de titel 'Princess of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland' dragen. De titel kan alleen via 'royal blood' doorgegeven worden. Maar door hun huwelijk zijn ze het technisch gezien wel.
Officieel is dus zelfs Kate Middleton geen prinses, ware het niet dat the queen voor haar een uitzondering maakte. Elisabeth heeft hier namelijk altijd nog het laatste woord over!
Zij heeft in 2013 ervoor gezorgd dat alle kinderen van Kate en Prins William, de titel van prins of prinses kregen.
amc