Waarom moet er bezuinigd worden,terwijl we hetzelfde bedrag nog van banken te goed hebben?

Het bedrag dat de staat heeft uitgeleend aan banken,is ongeveer hetzelfde bedrag dat bezuinigd moet worden,de komende jaren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een uitstekende vraag, mag ik wel zeggen.

Wat aan de banken uitgeleend is komt een keertje terug..dus dàt is in feite een schuld aan de staat die vanzelf een keer ingelost wordt.

Wat er werkelijk aan de hand is, is iets heel anders.

Reeds sedert het einde van de tweede wereldoorlog en enkele jaren daarna, weet men dat er een zeer grote bevolkingstoename heeft plaatsgevonden door een geboortegolf van zeer grote omvang.

Alle jaren dat deze groep hielp de economie te laten groeien pakte de overheid met graagte bijdragen als arbeid, belastingen enz. aan.

Maar deze groep wordt natuurlijk ook ouder..en op een moment volgt hun vijfenzestigste jaar en moet er overeenkomstig gemaakte afspraken een 'ouderdomspensioen' door de staat betaald worden.

Maar omdat de bevolking daarna..sedert de jaren zestig behoorlijk afnam, ontbreken thans de gelden om die pensioenen af te dragen aan de rechthebbenden.

Dus de kassa van de overheid is een beetje te leeg door verkeerd overheidbeleid.

En aldus is die oude groep dus opeens een 'probleem' geworden. Het z.g. vergrijzingsprobleem.

Dus..bezuinigen..onder de dekmantel van de bankencrisis...dan is het namelijk niet de schuld van die overheid.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessant om het in een historisch perspectief te zetten, maar volgens mij sla je de plank een beetje mis in het beantwoorden van de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De banken betalen het geleende geld zelfs met 8,5% rente terug. En dus wordt er zelfs een stevige 'winst' op die lening gemaakt. Wanneer de terugbetaling dan is, is maakt op zich niets uit..de rente loopt immers op. Jouw verklaring is helaas een flink beetje te simpel geredeneerd. Gr. Ton

Andere antwoorden (5)

het alternatief is dat de banken het geld dat ze hebben ontvangen, indirect van ons dus, weer moeten teruggeven aan ons. Hoewel dit zeer wenselijk klinkt is dit niet zo verstandig omdat de banken dit geld juist nodig hebben om hun zaken weer op orde te krijgen.
Door middel van investeringen en geld uit te lenen, om zo weer van interest en rente te kunnen profiteren.
Het zou hetzelfde zijn als iemand zonder benen twee houten poten geeft om op te staan, en deze er weer onder vandaan schoppen.
De banken moeten het natuurlijk wel terugbetalen, maar over een langere periode zodat zij zich weer kunnen stabiliseren.

Of dit gaat lukken is natuurlijk een heel andere vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We moeten o.a. bezuinigen omdat de staat iedere dag minstens 100.000 euro meer uitgeeft dan er binnenkomt.
Het geld van de banken krijgen we zo 123 nog niet terug, als we het nog terug krijgen. De ABN heeft al aangegeven dat ze het niet terug gaan betalen omdat ze de bank dat niet goed kunnen verkopen.
Het is net als de banken tax die ze willen invoeren, die gaan de consumenten straks toch zelf weer betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de banken zijn zo goed als onaantastbaar omdat ze de belangrijkste spil van onze economie zijn .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het over banken hebt, heb je het in dit geval eigenlijk maar over 2 banken: ING en ABN
ING: heeft de helf van de 10Miljard terugbetaald, inlcusief 800 miljoen euro rente!! dat is 15% Rente.. dus daar verdient de overheid flink aan.
http://www.zibb.nl/10259340/Financien/Financien-nieuws/Financien-nieuwsbericht/Bos-prachtig-rendement-op-staatssteun-ING.htm

De ABN is lastiger:
Eigenlijk heeft de regering de ABN gekocht. Van staatsteun is dus eigenlijk geen sprake meer als het van jezelf is. Als de bankencrisis voorbij is (en dat kan lang duren) dan zou de overheid de ABN weer kunnen verkopen/naar de beurs brengen. Ook daarop kunnen ze dan een leuke winst verwachten.

Om je een idee te geven:
Fortis betaalde voor ABN 24 Miljard,
de overheid betaalde voor een deel van Fortis en ABN 16.8 Miljard, lijkt me een zeer goeie deal.

Ondertussen staat de staatsteun aan ING en de waarde van ABN op de balans van Nederland. Bezuiningen hebben daar niks mee te maken. Ik denk zelfs dat er meer bezuinigd zou moeten worden als de steun niet gegeven was. Dan heb ik het nog niet eens over economische effecten maar puur over de winst die gemaakt wordt op de steun zelf:
Nederland leent geld op de Internationale geldmarkt voor minder dan 4% en leent het aan de ING voor 15%

Je kan veel zeggen van Wouter Bos, maar dit heeft ie goed gedaan. (aandeelhouders van Fortis zullen minder blijf zijn, maar dat ligt aan Fortis niet aan Bos)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben dat uitstaan bij banken tegen 8%.