Hoe heet de psychosiociale dienst in Nederland?

Binnen de gevangenissen van België is er een psychosociale dienst te werk, maar hoe heten deze in Nederland? Ik zou graag stage willen doen bij deze dienst maar in België zijn deze stageplekken al volzet. Dus daarom dat ik de Penitentiare Inrichting in Sittard wil contacteren.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

In penitentiaire inrichtingen verblijven gedetineerden met psychiatrische problematiek. Om de kwaliteit van de zorg aan deze gedetineerden te vergroten, beschikt DJI over vier penitentiair psychiatrische centra (PPC's).
De PPC's zijn gevestigd in vier Nederlandse gevangenissen: PI Haaglanden (locatie Scheveningen), PI Vught, Justitieel Centrum Zaanstad en PI Zwolle. In alle PPC’s wordt zorg aan mannen geboden, in Zwolle en Zaanstad zijn er ook plekken voor vrouwen.
De gevangenispsycholoog oordeelt of een gedetineerde in aanmerking komt voor een doorverwijzing naar een PPC. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij gedetineerden met: angstklachten, somberheid, verwardheid of problemen met alcohol, drugs of agressie. Daarnaast kan een gedetineerde ook direct bij aanvang van de hechtenis vanuit het politiebureau of door de rechter-commissaris worden doorverwezen naar een PPC, op indicatie van een psychiater van het Nederlands Instituut voor Forensische Psychiatrie en Psychologie (NIFP) of de GGD/GGZ.
Toegevoegd op 07 augustus 2020 09:16: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Heel verhaal, maar wat is nu het antwoord? DJI
PPC
GGD/GGZ
NIFP Maakt het niet, mag de vrager kiezen?
SimonV
3 jaar geleden
Taak PSD België:
Psychosociale begeleiding tijdens de detentie van gedetineerden.
Professionele voorlichting aan de bevoegde overheid in functie van de door deze laatste te nemen beslissingen.
Deelnemen aan de uitwerking van de opleiding van het personeel en samenwerken met en ondersteunen van het personeel m.b.t. het individuele beheer van sommige gedetineerden.
Samenwerken met de directie. Dat lees ik in jouw antwoord niet terug.
https://www.vrijplaats.net/psychosociale-dienst-psd/
In Nederland is het systeem niet identiek aan het Belgische.

Zelf denk ik dat verpleegkundig ZBIW’er het meest in de richting komt van psychosociaal medewerker.

In deze link zie je de precieze functies binnen het Nederlandse systeem:
https://www.dji.nl/over-dji/werken-bij-dji/index.aspx

Succes met het vinden van een stageplek.
Deze link gaat over stage lopen bij DJI:
https://www.dji.nl/informatie-voor-scholieren-en-studenten/stagelopen-bij-dji.aspx
De Geerhorst in Sittard valt hier ook onder.
Toegevoegd op 07 augustus 2020 10:23: tekst