Zijn er in België BOA's die hetzelfde mogen als in nederland?

Of is in belgie uitsluitend alleen de politie die geweld mag gebruiken en/of aanhoudingen mag verrichten? Want ik weet dat er stadswachten in belgie zijn, maar die mogen in principe niet veel.

4 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (1)

In België is de politie anders georganiseerd dan in Nederland. De politie kent daar bestuurlijke en gerechtelijke bevoegdheidstitels. Er worden titels gebruikt die op de bevoegdheid van de politieambtenaar duiden (zie ook de link), zoals agent van gerechtelijke politie (AGP) of officier van gerechtelijke politie (OGP): dit betreft bevoegdheden op gerechtelijk vlak (bv. gerechtelijke arrestaties, huiszoekingen, gerechtelijke fouilleringen, onmiddellijke intrekkingen van het rijbewijs, etc.) als ook
agent van bestuurlijke politie (ABP) of officier van bestuurlijke politie (OBP): dit betreft bevoegdheden op bestuurlijk vlak (bv. bestuurlijke aanhoudingen, ontruimingen, bepaalde fouilleringen, bestuurlijke inbeslagnames, etc.). Bij de aanhoudingen kunnen eventueel geweldsmiddelen worden gebruikt.
Voor een aantal zaken kan het vergelijkbaar zijn met de BOA en de AOA in Nederland.
Een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) is in Nederland een beëdigd functionaris die is bevoegd tot de opsporing van bepaalde, meestal een beperkt aantal of een specifieke groep, strafbare feiten. Voorbeelden van buitengewoon opsporingsambtenaren zijn gemeentelijk handhavers, parkeercontroleurs, boswachters, milieuambtenaren, hoofdconducteurs en sociaal rechercheurs. Dit in tegenstelling tot algemene opsporingsambtenaren (AOA), die bevoegd zijn tot de opsporing van nagenoeg alle strafbare feiten.
In veel gevallen hebben buitengewoon opsporingsambtenaren een functie die mede de handhaving van openbare orde, veiligheid en leefbaarheid omvat. Een deel van deze handhavers heeft ook geweldsbevoegdheden en soms ook geweldsmiddelen zoals handboeien, wapenstok, pepperspray en een vuurwapen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
Dus met andere woorden, ze kennen in belgie alleen politie functionarissen zoals wij ook hebben? al dan wel iets anders georganiseerd, maar politie is politie.