Na de Tweede Wereldoorlog neemt de macht van de Britten af en nemen de Amerikanen steeds meer een dominante positie in zoals blijkt uit de CIA-coup in 1953. Hierdoor blijft de Sjah met steun van de VS en de Westerse wereld de daaropvolgende 26 jaar aan de macht. 1979 is het jaar van de Iraanse of Islamitische Revolutie. Het volk is ontevreden en keert zich tegen de sjah. Daar zijn verschillende redenen voor. Hoewel het land floreert, profiteert de onderklasse daar niet van. Ook krijgt de sjah steeds meer dictatoriale trekken, wat zich bijvoorbeeld uit in de afschaffing van het meerpartijenstelsel en het opsluiten en executeren van tegenstanders. Maar een erg belangrijke reden die de aanleiding is voor de protesten, is de groeiende invloed van de grootmacht Amerika en het daarbij behorende kapitalisme en de westerse moraal. Dit sluit niet aan bij de traditionele waarden van Perzië.

Onder leiding van de nieuwe religieuze leiders groeit de afkeer tegen het Westen. Er zijn vermoedens van spionage en het idee van Amerikaanse overheersing groeit.
fremar