Zijn de ipad/iphone/ipod fairtrade producten?

fabrieksarbeiders worden die goed betaald?
de grondstoffen eerlijke prijs?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Sinds het aantal zelfdodingen in de fabrieken, waar oa de iPod gemaakt wordt, wel erg hoog was, heeft de fabrieksleiding besloten de mensen betere werkomstandigheden te bezorgen / meer geld te geven.

Ik denk dat met heel veel producten uit China (die hier eigenlijk niks kosten) het met 'fairtrade' niet zo heel nauw genomen wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals zoveel van dit soort producten, worden deze apparaten geproduceerd bij Foxconn in, nu nog, China. De grondstoffen zullen hoogstwaarschijnlijk gewoon op de internationale markt voor commodities worden gekocht, en de werknemers krijgen het wettelijke minimumloos, en werken niet meer dan 6 dagen per week 12 uur per dag.

Het bedrijf is trouwens van plan weg te gaan uit China, en uit te wijken naar India en Vietnam, waar de lonen lager liggen (zie bron)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
werknemers gaan binnenkort 245 euro per maand verdienen. de eerste 3 maanden verdien je echter helemaal niks. voor dit riante moet je 12 uur per dag 6 dagen per week werken.
maar dan hebben wij Hollanders wel een goedkope iphone