hoe kan nederland weer een republiek worden?

En geen koningrijk meer

4 jaar geleden
2.9K
erotisi
4 jaar geleden
In naam is nederland misschien nog een monarchie. Maar feitelijk ligt de macht niet bij één persoon die via erfopvolging door gaat, maar bij het volk als zijnde een democratie die meer trekken heeft van een republiek dan van een koninkrijk.

Antwoorden (3)

Door de Grondwet te herzien. Maar daarvoor geldt een zeer uitgebreide procedure.
In het kort (uit de bron)

De Grondwet kan pas worden gewijzigd als eerst een voorstel voor een zogenaamde overwegingswet is aangenomen. De behandeling van dat wetsvoorstel kan worden beschouwd als de eerste lezing van de Grondwetsherziening.

Als beide Kamers het voorstel voor de overwegingswet hebben aangenomen, wordt de Tweede Kamer ontbonden. De kiezers kunnen bij de verkiezingen die daarna nodig zijn, een uitspraak doen over de voorliggende Grondwetsherziening. In de praktijk valt de ontbinding altijd samen met de reguliere, vierjaarlijkse ontbinding van de Tweede Kamer.

De nieuwgekozen Tweede Kamer overweegt vervolgens een voorstel tot wijziging van de Grondwet. Dit wordt de tweede lezing genoemd. Als de Tweede Kamer het voorstel met tweederde meerderheid aanneemt, behandelt ook de Eerste Kamer het voorstel in tweede lezing. Ook die Kamer moet het voorstel met tweederde meerderheid aannemen om de Grondwet te wijzigen. Beide Kamers kunnen het in de eerste lezing aangenomen overwegingsvoorstel in de tweede lezing alleen ongewijzigd aannemen of verwerpen.

Soms omvat één herzieningsvoorstel de wijziging van verschillende artikelen die geen direct verband met elkaar hebben. Als mocht blijken dat er voor een deel van het voorstel geen meerderheid is, kan overwogen worden het voorstel te splitsen. Op die manier strandt dan niet het gehele voorstel. Om te waarborgen dat ook in tweede lezing ruime mate van overeenstemming is over het voorstel tot splitsing, is bepaald dat de Tweede Kamer een voorstel tot splitsing met tweederde meerderheid moet aannemen.
.
Hierboven is de "nette" manier omschreven.
Maar je weet nooit wat er kan gebeuren na bijv. een staatsgreep of een oorlog. Denk bijv. aan de bezetting van Nederland door Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Toegevoegd op 07 september 2019 13:10: tekst
Computoon
4 jaar geleden
Officieel: door een grondwetswijziging. Daarvoor zijn bepaalde regels.
Officieus: door een revolutie, zoals bv in Duitsland op 9 november 1918.
tinus1969
4 jaar geleden
Nederland is een constitutionele monarchie. Dit betekent dat de positie van de koning(in) in de grondwet staat. Dus om Nederland te veranderen van een monarchie in een republiek, zal de grondwet aangepast moeten worden.
Om de grondwet te wijzigen (ongeacht wel artikel in de grondwet) is er een speciale procedure nodig. De herziening van de grondwet gebeurt in twee lezingen en bij de tweede lezing is in zowel de Tweede als in de Eerste Kamer een twee-derde meerderheid van stemmen nodig (dus niet 50% + 1 stem, zoals bij de wijziging van een gewone wet). Ook moet tussen de eerste en de tweede lezing de Tweede Kamer opnieuw worden gekozen.