Is Politiek een natuurlijk fenomeen ?

gehoord gisteren op tv. Komt politiek voort uit de natuur of is het iets wat kunstmatig in leven gehouden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Politiek is iets natuurlijks. Politiek gaat nl niet alleen over het besturen van een land, een gemeente oid, het gaat over het hebben en geven van macht, in ieder denkbeeldige relatie. In iedere wolvenroedel is er een natuurlijke rangorde, de een heeft meer macht dan een ander. Ook bij apen, katachtigen, meerkatten etc. is dit aanwezig.
Het zit ook in mensen. Kijk maar naar de relaties die jij hebt, met je buren, je baas, de politie, etc. In veel gevallen gaat het hierbij (onbewust weliswaar) over macht.
En omdat men in het verleden erg beu was om zelf steeds maar weer je hebben en houden te verdedigen tegen onverlaten, is volgens een aantal politiek filosofen de macht gegeven aan een bestuursysteem. Zo konden wij weer rustig slapen en het land bewerken. Lees oa Locke en Hobbes hierover.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, ik heb het nergens in de natuur kunnen ontdekken...
is een van de vele nutteloze ontdekkingen van de mensheid alleen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hmm ik was zelf juist in de veronderstelling dat er ook in de natuur een leider aan het hoofd van een kudde staat. Dus in zeker zin toch een vorm van politiek ? ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Moeten die dieren dan vergaderen? of stemmen? Nee hoor daar is het natuurlijk zo...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
niet vergaderen of stemmen. Vechten en je plek als leider opeisen. Is dat in de kern niet precies waar het omgaat in de politiek ? je plek opeisen ?
Het is een logisch gevolg van het feit dat we met zo veel mensen samen moeten leven in 1 land, of op grotere schaal op 1 planeet. Politiek is nodig om burgers middels wetten en regels structuur te bieden. Het doel moet mijns inziens ten alle tijden wel blijven, het dienen van de burgers en verantwoording afleggen van gekozen strategieën. Helaas gebeurd dat lang niet altijd op de goede manier ...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Politiek is een verzinsel van de mensheid. Rechten en plichten bestaan niet letterlijk. Deze zijn uitgevonden door een groep mensen om de andere groep in toom te kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Politiek of het besturen van steden en landen en verenigde landen is een niet natuurlijk systeem. De Grieken liggen aan de bis van het democratisch systeem met hun schervengerecht en hun pleidooien voor een beter bestuur. Politiek wordt teveel bedreven door machtsgeile personen die zich verder ontwikkelen in manipulaties en kuddebescherming. Weinigen zijn idealistisch. Weinigen denken uitsluitend aan het welzijn van de burger, aan de groei en de rechtvaardige verdeling van de welvaart. Daarom moet de burger alert, kritisch en geengageerd blijven om alle uitwassen van de politiek aan te klagen van dit onnatturloijk fenomeen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Liggen de grieken dan aan de basis van ONZE vorm van politiek ? of kan er politiek worden bedreven in alle vormen van samenlevingen ook ? Ongeacht hoe primitief deze zijn (lees : het dierenleven waarin ook alles draait om macht en leiderschap en waar dit dmv gevechten wordt opgeeist.)