Wat is het verschil tussen de CIA en FBI?

Kan iemand dit in jip en janneke taal uitleggen? (Moeilijke woorden ook uitleggen) alvast bedankt..

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
19K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Kort door de bocht is de FBI te vergelijken met de landelijke politie en is de CIA de evenknie van de Nederlandse AIVD.

Antwoorden (1)

De CIA (Central Intelligence Agency) werkt meestal buiten de Verenigde Staten om inlichtingen te verzamelen via een netwerk van spionnen, terwijl het FBI (Federal Bureau of Investigation) werkt overwegend binnen de VS om zowel inlichtingen te verzamelen als federale misdaden aan te pakken.
De FBI is in de eerste plaats een wetshandhavingsinstantie, die inlichtingen verzamelt met betrekking tot binnenlandse veiligheid en ook federale misdrijven onderzoekt, zoals ontvoering, belastingontduiking, fraude met effecten. Ze zijn in feite de "nationale politie-afdeling".
De CIA is een internationaal inlichtingenbureau. Het verzamelt nationale veiligheidsinformatie met betrekking tot buitenlandse regeringen, niet-statelijke actoren, bedrijven en individuen, en verstrekt deze informatie aan de Amerikaanse overheid. De CIA biedt ook inlichtingen om gevechtsoperaties van de Amerikaanse strijdkrachten in landen als Irak en Afghanistan te informeren.
fremar
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Toevoeging:
Als ik me niet vergis, mág de CIA zelfs niet binnen de landgrenzen operaties uit voeren.