mag ik in een overheidsgebouw filmen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.9K
tinus1969
4 jaar geleden
Had je een speciaal overheidsgebouw op het oog? Wat wil je filmen, wat is je doel?

Antwoorden (1)

Een openbare ruimte is een ruimte die voor iedereen toegankelijk is. Dan heb ik het over een plein of een straat, maar ook een ruimte in overheidsgebouwen waar iedereen kan lopen of de lobby van het hotel.
Het feit dat je een openbare ruimte betreedt zegt ook iets over de mate van privacy die daar te verwachten valt. Je begeeft je dan immers op een plek waar veel meer mensen zijn.
Als je echter wilt fotograferen of filmen in een gebouw (overheidsgebouw, hotel, bankgebouw o.i.d) is de openbaarheid eigenlijk ook beperkt en heb je je te houden aan de regels die men daar hanteert. Het is dus belangrijk, dat je toestemming vraagt bij b.v. de receptie, het loket bij de ingang of bij de persoon die toezicht houdt op de bezoekers. Zo was ik zelf b.v. niet welkom als hobby-fotograaf in de Beurs van Berlage en in het ING-gebouw in Amsterdam. Voor een professioneel of journalistiek fotograaf of filmer zal het heel anders liggen, maar die hebben ook een ander doel met hun beelden. Ook zij zullen echter toestemming moeten vragen.