In 1969 werd door de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, dr. M. A. M. Klompé, een nota uitgebracht aan de Staten-Generaal betreffende de standpuntbepaling ten aanzien van het rapport inzake het jeugdbeleid .
Dit was in het kabinet De Jong (5 april 1967 tot 6 juni 1971).
De nota was een eerste aanzet om tot een breed jeugdbeleid te komen. De nota-opstellers stelden zich echter bescheiden op. Volgens hen was de volle breedte van het jeugdbeleid niet in één beleidsstructuur te vatten omdat de vraagstukken te verschillend van aard waren. De Tweede Kamer vond die opstelling tè bescheiden en drong aan op een sterker integraal jeugdbeleid. De handschoen werd ruim tien jaar later opgenomen met de publicatie van de Raamnota Jeugdbeleid.
SimonV