Bestaat er censuur in Nederland?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
8.9K
LeonardN
4 jaar geleden
Er is altijd wel een bepaalde mate van censuur in elk land of maatschappij.
https://www.ad.nl/binnenland/ongepaste-postzegel-mag-met-censuurbalkje-voor-tepels-toch~a9a4bbae/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heeft iemand wel eens geprobeerd om 17 miljard mensen een compleet vrije wil te geven :)
Ook de vrije wil bestaat niet, die wordt gevormd door de omgeving waarin je opgroeid... Ik dank God, Allah en de rest op mijn knieën dat wew hier vrij uit mogen spreken, een mening mogen hebben... Maar ook dat we hier ergens nog regels hebben.. want je zit het om je heen in de wereld... 17 miljard mensen met een eigenmening, daar is al eens om gevochten... Precies wat je zegt..... Als iemand een mening heeft en er komt te veel commotie en het wordt daarom tegen gehouden... prima... ook een vorm van democratie... denk ik dan... ik ben geklukkig in dit stukje wereld ! en ik praat over een MENING... niet over of er bewezen wordt dat een overheid de boel belasert en dan probeert dat te verbergen... blijf allemaal wakker! Hou de boel in de gaten.. MAAR blijf het verschil zien tussen wat nodig is om hier zo te leven !!! of wat een pleuris schoppen is in dit systeem...
Allemaal veel sterkte gewenst
Antoni
3 jaar geleden
@Bertinus, 17 miljard? Er zijn 7 miljard mensen op de hele wereld, 17 miljoen in Nederland.

Antwoorden (1)

Jazeker, dit bestaat in ons land terwijl het bij de grondwet verboden is dat de overheid censuur pleegt. Als uitzondering staat in onze grondwet wel dat de overheid kinderprogramma's op tv. mag censureren voor kinderen onder de zestien jaar. Ze hebben daar dan ook een kijkwijzer voor ontwikkeld die de ouders daarmee kan helpen. De overheid laat echter nu de ouders gelukkig nog steeds de opvoeders zijn en grijpen niet in door programma's te laten schrappen.

In Nederland mag je zeggen en schrijven wat je denkt zonder daar eerst toestemming voor te vragen. Maar de rechter kan je achteraf wel straffen, als je iets zegt of schrijft dat niet mag volgens een ander artikel van de Grondwet of een andere wet.

Toch gebeurt het wel dat de media vooral, zich aan een vorm van censuur schuldig maken door bepaalde meningen aan hun publiek op te dwingen... ze laten gewoon de tegenpartij niet aan het woord en zo wordt de bevolking een bepaald gedachtegoed opgedrongen. Zie wat er nu gebeurt met het zg klimaatakkoord dat gegijzeld is door Groen-links en de vooral links meelopende partijen. Zij krijgen alle ruimte om hun woordje te doen maar de deskundigen die het tegendeel beweren en het écht onderzocht hebben, krijgen geen of veel minder zendtijd of ruimte om ertegenin te gaan.

Ongewenste uitingen op facebook/Twitter ed. worden ook geschrapt als er teveel aanstoot aan wordt gegeven. Mensen censureren zichzelf ook als het beter is voor henzelf of de naaste omgeving. Ook zij verwijderen berichten uit de sociale media die niet goed kunnen vallen of gevallen zijn.

Naar mijn mening wordt er hier niet direct censuur toegepast door de overheid, maar je wordt toch gedwongen om die dingen te doen die zij willen. Neem het anti-rook beleid.....op gegeven moment werd het verboden om in het openbaar nog reclame te maken voor sigaretten en werd je automatisch een soort 'paria' als je in de buurt van anderen een sigaret opstak. Gaat dit straks ook zo als je nog een stukje vlees koopt?

Tja, ik bedoel maar.... Gelukkig hebben wij nog vrijheid van meningsuiting, maar intussen heerst er een dermate zelf-censuur dat je toch niet teveel af wilt wijken van wat je volgens de 'algehele mening' hoort te denken. De politieke correctheid teelt wierig momenteel!
amc