Voelt u zich vertegenwoordigt door uw politieke partij?

Bij geen enkele politieke partij voel ik me thuis. De een heeft dit, de ander dat. Maar ik ben het vaak niet eens met de partij en de politici waarop ik gestemd heb.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik heb ook last van hetzelfde probleem. De ene partij heeft een goed standpunt over het ene onderwerp. En over een onderwerp ben ik het weer eens met een andere partij. Dit maakt het allemaal erg lastig. En toch probeer ik te kiezen voor die partij waarbij ik het het meest eens ben met hun partijprogramma. Ook al zijn er punten waar ik het niet (helemaal) mee eens ben. Het grootste gedeelte komt overeen met mijn idealen. De ideale partij bestaat gewoon niet. Tenzij je deze zelf opricht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er is natuurlijk geen partij die precies dat doet, wat jij wil. Daar moet je dan ook niet naar op zoek. Wel kun je zien welke partij globaal doet wat jij wil, en welke dat niet doet. Dan weet je waar je op zou kunnen stemmen, en waar pertinent niet op.

De kieswijzer is doorgaans een goede graadmeter om eens uit te vinden welke partijen bij jouw interesses passen. Soms komen daar interessante partijen uit naar voren, die je dan inderdaad echt eens moet gaan volgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, ik voel me uitstekend vertegenwoordigd door mijn politieke partij. Zowel door het programma als door de vertegenwoordiging van die partij in de Kamer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou, dat is duidelijk tenminste.
Ik geloof niet in een democratie... Het volk kan niet bepalen wat goed voor het geheel, de aarde is... Daar heeft het volk geen expertise voor. En alleen maar te stemmen eens in de zoveel tijd, maakt de politicus alleen maar corrupt, hij is namelijk afhankelijk van de stemmen, afhankelijk van de meerderheid ten tijde van de verkiezingen. Dan lopen ze je overal in de weg, maar zijn ze eenmaal gekozen dan zie je ze niet meer...
Meritocratie is veel beter, de man die bewezen heeft het te weten, die mag het zeggen. De beste chirurg op volksgezondheid, de beste rechter op justitie enz enz, die mensen hebben verstand van zaken, daar zou ik in kunnen vertrouwen, ook al vertegenwoordigen ze een minderheid... Democratie is mediocracy...
Dus je kunt het al raden, ik stem niet op een partij, dus voel ik me ook niet benadeeld door de een of de ander...

Nee dus, omdat ik geen politieke partij heb...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn sympathie ligt bij Groen Links. In principe een links liberale partij, met libertaire [=anarchistische] trekjes waarbij ik me goed thuis voel. Zowel naar binnen als naar buiten kritisch en verdraagzaam
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Redelijk.

Geen enkele partij heeft (uiteraard) 100% dezelfde standpunten als ik. Maar ik voel me 't beste vertegenwoordigd door GL, omdat die meestal uit de bus komt als ik StemWijzer doe.
Als je 't niet meer weet, kan je altijd StemWijzer gebruiken.
Er is ook nog een alternatieve methode: zo rechts mogelijk stemmen als je vind dat de regering te links is, of andersom. Nog een laatste alternatief is dat je zelf een partij opricht waarin je eigen mening centraal staat. Maar ja, iedereen heeft weer een andere mening dus zo zou je wel een miljoen partijen kunnen krijgen... Schiet ook niet echt op.

Ik ben fel tegen kerncentrales - ik vetrouw de mens namelijk niet. Ik weet dat de mens zo enorm slim is dat ze zelfs de passief best beveiligde kerncentrale kan doen veranderen in een rokende puinhoop met alle gevolgen van dien. Mensen zijn erg kort van geheugen - behalve natuurlijk Tsjernobyl zijn er zeer vaak andere nucleaire incidenten - ook gewoon in de modernste centrales. Altijd wordt dat zo hard mogelijk geprobeerd onder de mat te vegen en gebaggetaliseerd als 't toch uitkomt. Alleen dat zou al genoeg reden moeten zijn om kerncentrales totaal niet te vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vetrouw=vertrouw
Ik voel me ook over het algemeen goed vertegenwoordigd door mijn partij, GroenLinks. Ik ben ook lid. Dat houdt ook in dat als ik wil dat er iets anders gebeurt, ik dat ook in kan brengen.
Zoals de voorgangers ook al schreven, wellicht dat de stemwijzer je op de voor jou beste partij kunnen wijzen? Als ik deze zelf invul, dan kom ik gelukkig nog steeds bij mijn partij uit...