Zouden bij het aanstellen van een nieuwe minister niet automatisch alle medewerkers van het ministerie ontslagen moeten worden?

Zodat de nieuwe minister zijn eigen team kan samenstellen, en dat er misschien wat meer beweging komt in het ambtenaren aparaat.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Zou heel dom zijn om dat in te voeren en zo extreem als hier geformuleerd ('alle medewerkers ontslaan') komt ook vrijwel nergens voor. Wel zie je in veel landen dat men de top vervangt of bepaalde soorten medewerkers (voorlichters, mensen op vertrouwensfuncties, enz.). Toch is het goed dat we ook dat systeem in Nederland niet kennen. Voor de continuïteit is het beter. Veel grote projecten hebben een looptijd die langer is dan de 'looptijd' van een regering. En als ambtenaar van een ministerie kan ik zeggen: er is best kritiek mogelijk op 'ambtenarij', maar er is altijd loyaliteit aan de zittende minister. Ik heb VVD'ers onversneden PvdA-beleid zien uitvoeren en bedenken en andersom. En zo hoort het ook, anders moet je geen ambtenaar worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat dan alles op zijn gat komt te zitten... Dan zijn ze de expertise kwijt en moet een heel team van voren af aan beginnen.

Nee ze kunnen beter als de minister goed ingewerkt is iedereen van het ministerie ontslaan...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lijkt me van niet, het ministerie is de kennisdrager, niet de minister. Kost je jaren om je kennis weer op nivo te krijgen dan elke keer weer. Wat je overigens in de VS wel zie is dat heel veel rechters worden vrvangen na elke verkiezing, zekere als er gewisseld wordt van republikein naar democraat of andersom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die KBelg;

Dat lijkt me niet alleen praktisch gezien een probleem. De mederwerkers op een ministerie zijn ambtenaren met een contract, geen gekozen politieke bestuurders; zij worden geacht beleid uit te voeren, geen politiek te bedrijven. Los daarvan zou je elke vier jaar het hele ambtenarencorps opnieuw moeten benoemen en inwerken. En wat dacht je van al die wachtgeldregelingen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat lijkt me geen slim plan. Dit omdat het ministerie er meestal al meerdere jaren zit en deze ambtenaren dus veel ervaring hebben met hun "onderwerp". Zij maken al jaren mee hoe het er aan toe gaat. De minister is vaak maar voor 4 jaar minister van een bepaald ministerie en weet er dus eigenlijk weinig van af. En uiteindelijk zijn het vooral de ambtenaren die de plannen en voorstellen maken. De minister doet dit ook wel maar vaak maar over enkele onderdelen. De ambtenaren gaan over alles wat betrekking heeft op hun ministerie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kunnen we niet zoals bij sommige traditionele volken de minister begraven met al zijn ambtenaren?

Mijn echte mening hierover is dat het echt te veel problemen met zich mee zou brengen. Zoals al gezegd je raakt kennis kwijt, het kost ook veel geld om nieuw personeel te vinden en in dienst te nemen en zo kan ik nog wel even doorgaan, ik denk dan ook dat het beter is om je te beperken tot het vervangen van mensen die (niet goed) functioneren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het nuttiger zou zijn om vanuit het ministerie de nieuwe ministers te halen - dit zijn de mensen die in de praktijk weten hoe de vork in de steel steekt, en precies weten welke dingen wel en niet praktisch haalbaar zijn.

Zo'n nieuwe minister wil het dan weer over een nieuwe boeg gooien met alle gevolgen vandien. Een te snel uitgevoerd prestigeproject door zo'n politicus zou bij wijze van spreken een heel ministerie de nek om kunnen draaien. Denk aan de problematiek door de veel te snel ingevoerde Toeslagenafdeling bij de Belastingdienst - politieke beloftes die in de praktijk onmogelijk nageleefd konden worden (zeker in een tijd dat met ook nog in het ambtenarenbestand wilde snijden). De Belastingdienst is hierdoor gegaan van een van de meest gerespecteerde en best werkende overheidsinstanties naar een bedrijf dat al een paar jaar op zoek is naar een nieuwe balans. En als deze dan eindelijk weer binnen handbereik lijkt, moet er weer bezuinigd of gereorganiseerd worden, waardoor er weer nieuwe problemen ontstaan.

(Ik heb al eens eerder aangekaart dat ik een voorstander ben van praktijkmensen, of niet?)

Als ministerie (of overheidsinstantie) moet je nu al leven naar de willekeur van de Nederlandse politiek (en dus ook de kiezer, die is natuurlijk ook voor een groot deel verantwoordelijk voor de schommelingen, vergeet dat niet) en kun je in principe maar moeilijk een lange-termijns-koers uitstippelen. Als daarbij ook nog zou komen dat elke 4 jaar het volledige ambtenarenbestand gerouleerd zou worden (en dan even los van wat dat zou kosten) wordt dit land geheel onbestuurbaar, en het beleid totaal onuitvoerbaar.