Waarom staat afschaffing van de monarchie op geen enkel programma van de participerende politieke partijen?

De PVDA, D66, SP, GL en de PVVD zijn in wezen republikeins. Waarom laten zij allen na hun democratisch ideaal daadwerkelijk te bevechten?
Natuurlijk heb ik zelf ook meerderen van hen benaderd. Hun repliek: belangrijker dingen dit moment.
Wanneer dan wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In het programma van MenS staat dit wel. In ieder geval het helemaal terugdringen van de taak van de koningin en de leden van het koningshuis gewoon belasting laten betalen.
Deze partij is nieuw en richt zich veel meer op menselijke dingen in plaats van winstbejag waar het nu allemaal om lijkt te gaan. Ze pleiten voor een sterke vereenvoudiging van belastingen en wetten en er staat aardig wat zinnigs in hun programma. Je moet wel even door het zweverige heen lezen maar dan blijft er naar mijn mening een vernieuwende kijk over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat gaan ze nooit doen zolang de meerderheid van de bevolking voor het koningshuis is, dat is namelijk politieke zelfmoord, daarnaast levert het koningshuis veel meer op dan dat het kost, dus er is ook nog een commerciele reden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prorepublica (de website) ken ik zeer goed en maken mooie propaganda voor hun zaak, zeg niet dat ik het koningshuis alles vind overigens. Maar voor de economie zijn ze zeer belangrijk. Geschat wordt dat door de deuren die zij openen de nederlandse economie een impuls geeft op jaarbasis van 3 tot 4 miljard euro.
1. Ze weten dat ze daarvoor nooit 2/3 meerderheid in de 2e en 1e kamer kunnen halen. Daarna moeten de kamers ontbonden worden en opnieuw verkiezingen uitgeschreven daarna moet nogmaals 2/3 meerderheid behaald worden. (vandaar dat grondwetswijzigingen altijd plaatsvinden rond verkiezingstijd).
2. De invloed van de koningin op het politieke bedrijf is dusdanig groot dat deze partijen het niet durven haar tegen de haren in te strijken.
3. Oproepen om de monarchie omver te werpen is een zwaar misdrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je er geen stemmen mee wint, wel verliest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Omdat de monarchie nog steeds heel populair en geliefd is bij het grootste deel van de bevolking.
-Omdat de monarchie ons veel contacten en contracten met het buitenland oplevert, dus geld oplevert.
-omdat onze koninklijke familie bestaat uit sympathieke (voor zover je ze kent natuurlijk) en hardwerkende mensen.