Waarom is Rita Verdonk van Trots op Nederland ertegen dat iemand twee paspoorten (nationaliteiten) heeft?

Is het juist niet in haar voordeel wanneer buitenlanders twee paspoorten hebben? Misschien zie ik het verkeerd, maar je kunt een buitenlandse crimineel dan toch eenvoudiger uitwijzen naar het land van herkomst, dan wanneer die persoon alleen de nederlandse nationaliteit heeft.

13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (8)

Nee dat kan niet.
Ook al heeft een Nederlander ook nog een ander paspoort, hij/zij is toch Nederlander.
En als hij/zij de fout in gaat, dan is het een Nederlandse crimineel en moet naar de Nederlandse gevangenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rudolf
13 jaar geleden
Klopt inderdaad, volgens de huidige wetgeving kunnen buitenlandse criminelen momenteel niet worden uitgezet, maar ik doel eigenlijk op het toekomstige beleid. TON en de PVV willen volgens wij de wetgeving zodanig wijzigen, zodat dit in de toekomst wel mogelijk gaat worden.
Als die buitenlanders het "vreemde" paspoort inleveren,kan men verlangen dat ze zich aanpassen aan onze regels en wetten.En als ze het nederlandse paspoort inleveren,is het makkelijker om hun het land uit te pleuren als ze iets verkeerd doen.Ik vind het ook wel beter als ze 1 paspoort hebben hoor.Je bent of nederlander,of "niet nederlander".Is voor deze mensen ook beter.Met alleen het ned. paspoort hoeven deze personen ook niet hun dienstplicht te vervullen in land van oorsprong.Maar dan moeten deze mensen zich wel 100% aan onze waarden en normen voldoen.Zoniet...vaarwel en tot ziens.Maarja...er zullen wel meer voordelen aan het hebben 2 paspoorten zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk krijgen we dit weer.
Wat je nogal eens ziet is dat mensen met een dubbel paspoort in Nederland wonen en hier gebruik maken van de voorzieningen, maar ondertussen verklaren dat ze zich meer Marokkaan, Turk etc voelen. Ze geven bovendien te kennen dat ze ooit weer terug willen naar hun roots, ook al zijn ze bijv in Nederland geboren. Dat schiet natuurlijk niet op. Zo komt integratie niet goed van de grond.

Rita is van mening, dat als je een Nederlands paspoort hebt en hier gebruik maakt van de voorzieningen, je ook volledig moet gaan voor het Nederlanderschap en hier ook je steentje moet bijdragen aan het land. Het moet niet zo zijn, dat je lekker in Nederland de vruchten plukt, terwijl je met je hoofd in een ander land zit. Kies dan liever voor het paspoort van dat andere land en geef het Nederlandse paspoort terug. Wie er voor kiest om met zijn Nederlandse paspoort gebruik te maken van de Nederlandse voorzieningen, moet er ook trots op zijn, om Nederlander te zijn.

Als mensen maar één paspoort kunnen hebben, wordt bovendien voorkomen dat mensen in een identiteitscrisis terecht kunnen komen. Men heeft dan duidelijk gekozen voor een bepaalde nationaliteit en moet het vervolgens daarmee doen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat maakt het nou uit of je je nu een Nederlander voelt, Marokkaan of Chinees? Je hebt je aan de regels te houden. Zolang je dat doet kun je doen en laten wat je wilt. Wat een onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord +1. Ik ben het er persoonlijk niet mee eens, maar het is volgens mij wel wat Verdonk haar redenering is.
@Nasir: Nou, dat maakt wel degelijk uit. Als je het gevoel hebt dat je toch niet tot deze maatschappij behoort, dat dit land toch niet jouw verantwoordelijkheid is, voel je je ook minder verplicht om de regels van die maatschappij te volgen, waardoor de kans groter is dat je de regels overtreedt.
Dat zal wel te maken hebben met binding. Iemand met 2 paspoorten lijkt het wel net een open huwelijk waarin men seksueel vrij is. Daar zal zij wel op tegen zijn en hierin volledig monogaam zijn.

Zij vindt dat je je moet binden aan 1 land (nationaliteit). Dus moet je kiezen en bewust kiezen voor Nederland. Alleen dan mag je (voor haar) Nederlander genoemd worden. Zeg maar er 100% voor gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich vind ik wel dat iemand ofwel Nederlander is..ofwel dat niet is.

Maar echt druk kan ik mij er ook weer niet om maken, want hun waarde als mens is voor mij van veel groter belang dan het bezitten van twee paspoorten.

Op den lange duur zullen ook deze mensen zich trouwens Nederlander gaan voelen en verliest het tweede paspoort voor hen meer en meer zijn waarde.

Dus..gewoon wat geduld oefenen..dat hebben onze verre voorouders wellicht ook ondervonden toen ze zich in de grijze oudheid in deze lage landen vestigden.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn landen die een Nederlands paspoort niet accepteren. Een Cubaan bijvoorbeeld kan alleen terug naar zijn land met een eigen paspoort. Om deze reden zou het alleen al niet kunnen om 1 paspoort te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rita Verdonk is ertegen omdat je dan niet trots bent op Nederland als je twee paspoorten hebt. Gek, eigenlijk, zelf ben ik ook niet trots op Nederland en ik heb maar een Nederlands) paspoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger klasseerde men dat onder het gezegde: " Van twee walletjes eten".
Terugsturen naar het land van herkomst kan enkel na het afsluiten van verdragen tussen landen en die specifiek deze gevallen voorzien.