Waarom wordt met eerlijkheid in de politiek alleen gedacht aan inkomensnivellering?

Het is niet eerlijk als rijke mensen rijker worden. Het is niet eerlijk als topmensen uit het bedrijfsleven bonussen krijgen. Het is niet eerlijk als ambtenaren veel verdienen. Het is niet eerlijk als een subsidie wordt afgeschaft en het is niet eerlijk als bijstandmoeders meer moeten betalen.

Maar aan de andere kant is het blijkbaar wel eerlijk als iemand 60% van zijn salaris moet afdragen waar een ander slechts 33% afdraagt. Het is wel eerlijk dat wanneer je gespaard hebt (vanaf 25.000 euro) je vermogensbelasting betaald over je geld waarover je al eerder belasting betaald hebt.

Alles wat naar inkomensnivellering neigt wordt beschreven als eerlijk (want het moet wel eerlijk zijn), maar bij allerlei andere maatregelen die niet eerlijk zijn is dit ineens geen probleem meer. Waar komt dit verschil vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Omdat je i een zogenaamde sociale maatschappij woont. Die maatschappij is gebaseerd op het idee dat het goed is voor de maatschappij als iedereen een bepaald bestaansminimum heeft. Helaas is het zover richting socialisme geschoten, dat het in nederland niet meer geaccepteerd wordt als je anders bent:

- Hoge bomen vangen veel wind
- Niet boven het maaiveld uitsteken
- Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg

Hierbij past ook het idee dat iedereen gelijk is en dus ook gelijk zou moeten verdienen. In sommige andere maatschappijen gaat men er vanuit dat iedereen verschillend is, en daarom ook verschillend mag verdienen (Zie bv USA, China). Daar heeft hard werken nut, omdat je echt erop vooruit gaat. In Nederland kan je niet zo makkelijk echt veel verbetering krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit komt omdat je in een maatschappij leeft die je in staat stelt om rijk te kunnen worden. Het is diezelfde maatschappij die in dat geval dan van je vraagt om financieel iets meer bij te dragen dan iemand die het minder heeft. Overigens is niet iedereen in de politiek het er over eens of en hoeveel inkomensnivellering er zou moeten plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term 'eerlijk' wordt alleen in de mond genomen door linkse politici. Zogenaamde rechtse politici zullen het woord 'eerlijk' niet snel in de mond nemen als het gaat om nivellering van inkomsten.

Je hebt in ieder geval gelijk over het feit dat er in Nederland net wordt gedaan alsof we gigantische inkomensongelijkheid hebben. Nederland staat bovenaan de wereldlijst als het gaat om de kleinste inkomensverschillen en de hoogste belastingdruk. Links wil het nog 'eerlijker', rechts wil het minder 'eerlijk'.

Dr. Adrian Rogers heeft ooit het volgende gezegd: "you can't multiply wealth by dividing it".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die rijk zijn hebben dat meestal niet te danken aan het feit dat ze hard hebben gewerkt, maar dat ze er voor hebben gezorgd dat anderen hard voor hun hebben gewerkt. Mijn vader zei het als: ga niet voor een baas werken. Jij werkt je rot en de baas verdient het meest.