Omdat de traditionele partijen S.P.A, V.L.D., C.D.N.V., centrumpartijen zijn geworden waarin de kiezer niet veel verschil ziet en van daaruit hebben een aantal partijtjes (met een zogenaamd duidelijker profiel) zich afgesplist:zoals Lijst Dedecker, P.V.D.A. (uiterst links) en Groen(bieden misschien een werkelijk alternatief maar een te kleine aanhang en scoren nauwelijks boven de kiesdrempel) Dan heb je nog Vlaams Belang(extreem rechts).Maar die zitten al jaren in de oppositie omdat geen enkele partij er mee in zee wil.
En dan heb je bij ons nog de franstalige partijen waar ook veel versplintering is en waar Vlamingen niet kunnen op stemmen, ( omgekeerd is het net het zelfde) Vandaar de vele partijen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja he!! Ze willen ook al links rijden!!!
Maar ze zijn slim!! Ze doen het in stappen.

De eerste week de vrachtwagens
De tweede week de personenauto's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit komt door een aantal gevoelige onderwerpen, die te maken hebben met de opdeling Wallonië en Vlaanderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is in Nederland net zo. Dat komt omdat wij geen twee partijensysteem hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. twee grote taalgroepen Franstalig en Nederlandstalig, met oorsprong uit twee verschillende culturen met verschillend sentiment en mentaliteit.
2. draaischijf van verschillende landen die het denken zwaar beïnvloeden.
3. erfenis uit het verleden: Wallonië met zijn sympathie voor alles wat Frans is en Vlaanderen door afscheiding van NL, wat nog steeds leeft, voor goed en kwaad, met een bepaalde verbondenheid voor het broederland.

- Uit die zaken moeten ze constant een distillatie maken om in wet en leven toch een maatschappij in stand te houden. Dat zijn de belangrijkste factoren die dat zichtbaar verschil van opvatting veroorzaken.
Niet te vergeten het Duitse Gewest dat eerder op Wallonië terugvalt en het Brussels Gewest voor de grootste grabbelaar. Dat is alles een kwestie van evenwichtkunstenaars en niet geschikt voor leerlingtovenaars.