Wat is het nut van het weergeven van het geslacht op je paspoort of ID kaart?

Is dit niet nutteloos?
Is dit discriminatie?
Welke info is volgens jullie overbodig op officiële documenten?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Dat staat er op ter indentificatie. Het heeft hetzelfde nut als de pasfoto, je leeftijd en je lengte. Lijk je op de persoon met het korte haar op de foto, ben je even lang en zie je er ongeveer even oud uit, dan is toch het geslacht nog een duidelijke indicatie dat jij als vrouwelijke man niet de mannelijke vrouw op de foto bent.

Nu is het wel zo dat we tegenwoordig weten dat geslacht niet zo vaststaat als we vroeger dachten. Transseksuelen, mensen die gender-queer zijn, die passen niet echt in de oude verdeling. Maar dan nog is de verdeling in twee geslachten voor redenen van identificatie bruikbaar genoeg om het nog op een paspoort te zetten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Wat een rare vraag? tuurlijk heeft dat nut. je moet toch kunnen aantonen dat je bent wie je zegt dat je bent? Waar is dat hele identiteitsbewijs dan voor?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar gaat het niet om jij vraagt wat het nut er van is waarom het op je ''paspoort'' staat. het enige logische antwoord daarop is:omdat je moet kunnen aantonen dat je bent wie je zegt dat je bent''. (legitimatieplicht)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
cup-maat zou ook een handig verificatie-middel zijn
Het geslacht kan handig zijn als er bijvoorbeeld een keuze gemaakt moet worden of je toegelaten moet worden in een gelegenheid die alleen toegankelijk is voor vrouwen/mannen.
Bijvoorbeeld een sauna, of een sportclub/kleedruimte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is voor de lezer van de kaart van belang om een eerste optie te hebben voor controle of het jouw kaart is. Immers, als je broertje of zusje je kaart pikt en er rare dingen mee doet, is het toch fijn dat een officieel persoon snel doorheeft dat het geslacht niet overeenkomt en voorkomen wordt dat er verkeerde dingen gebeuren op jouw naam.

Discriminatie geldt alleen wanneer er negatieve reacties plaatsvinden met betrekking tot 1 van de in Artikel 1 van de grondwet gestelde items:

"Allen die zich in Nederland bevinden,
worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.
Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging,
politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond
dan ook, is niet toegestaan."

Zolang een persoon met een 'V' op het paspoort gelijk wordt behandeld aan iemand met een 'M' op het paspoort, is er geen sprake van discriminatie. Overigens gelden voor verschillende 'officiële' documenten verschillen in vereiste informatie. Om hierop een antwoord te geven, zou men een specifiek document moeten benoemen. Ook gaat het dan nog weer om de versie van dit document.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is nu eenmaal zo afgesproken dat dit op je legitimatie document moet staan. Want deze heb je in bruikleen van "De Staat der Nederlanden"

Verder kom ik nog wel eens mensen tegen, waar het niet direct te zien is van welk geslacht ze zijn...

Dus dat dit erop staat is niet nutteloos en zeer zeker geen discriminatie...

Misschien moet je eens navragen wat er vroeger allemaal nog op stond en in de afgelopen decennia geschrapt is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We hebben van politieke ideologiën geleerd dat verdeeldheid (of 'tweedeling') per definitie slecht is. Zelf ben ik er eerlijk gezegd blij mee dat er verschillen zijn tussen mensen, en zie ik niet wat er slecht is aan het opmerken en benoemen van die verschillen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat er veranderd is, is bijvoorbeeld dat er in een ver verleden je geloofsovertuiging in kleine lettertjes vermeld stond in je paspoort. En dan heb ik het even niet over de periode '40-'45...
Als iemand je paspoort moet controleren, bijvoorbeeld op een vliegveld, dan is het belangrijk dat deze vrij snel kan ontdekken of jij bent wie er op het paspoort staat en of het paspoort niet nagemaakt is.

Als jij duidelijk een vrouw bent en er staat man op het paspoort maar je lijkt toch op de foto dan begint de persoon te twijfelen en zal extra aandachtig kijken of jij het bent [het kan natuurlijk ook dat je van sekse bent veranderd, of hier nu nog mee bezig bent] nu kan er besloten worden om je extra te ondervragen en extra streng te controleren of jij het bent.

Verder is het natuurlijk ook makkelijk wanneer het paspoort is nagemaakt en er per ongeluk een M staat ipv een V of andersom. Dan kan weer extra gekeken worden of het document niet vervalst is door op andere eigenschappen te controleren.

Ik denk dus niet dat het nutteloos is. Discriminatie lijkt me ook niet, ik kan me geen situatie voorstellen waar iemand enkel op basis van de sekse welke staat aangegeven in het paspoort anders behandeld zal worden. Waarschijnlijk zal dit dan al eerder, of hierna gebeuren tijdens contact met de persoon maar niet enkel bij het zien van het document.

Verder denk ik dat er weinig info overbodig is. Losstaand zijn sommige dingen misschien opmerkelijk, maar het gaat vaak vooral om de combinatie van info waaruit opgemaakt kan worden of het echt is of niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het geslacht is van belang, omdat niet altijd aan de naam gezien kan worden of de naam mannelijk of vrouwelijk is.
Verder wordt het paspoort of ID kaart in het buitenland ook gebruikt. Daar zijn Nederlandse namen niet altijd eenduidig mannelijk of vrouwelijk (zie eerste deel van mijn antwoord).

Voorbeelden: Sasja is in Nederland zowel mannelijk als vrouwelijk te gebruiken, terwijl in Rusland Sasja alleen mannelijk kan zijn. Een naam als Jan is in Nederland mannelijk, terwijl in Engeland dit vaak voor vrouwen wordt gebruikt.

Tenslotte kan niet altijd gezien worden of iemand mannelijk of vrouwelijk is door de heersende mode of een medische ingreep. Ook kan niet altijd aan de stem gehoord worden of iemand man of vrouw is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Tovenaar;

Los van hoe ik denk over de identificatieplicht; je geslacht maakt een belangrijk deel uit van je identiteit, dus vermelding op je pas is op zich niet vreemd. Discriminatie is het pas als je op grond van dat feit wordt benadeeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij weet je 't antwoord zelf wel maar probeer je een bepaalde richting op te sturen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is de reden: