Heeft religie invloed op de politiek?

er zijn immers letters van partijen die staan voor christelijk. wat merken wij daar van?

Toegevoegd na 1 minuut:
de letter c

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ja, religie heeft zeer veel invloed op de politiek.
De Tweede Kamer zit vol religieuze personen, en die hebben nu eenmaal bepaalde meningen over een aantal kwesties.
Waar je dit terugziet is bijvoorbeeld bij standpunten over het homohuwelijk, abortus en euthenasie.

Een partij die bekend staat om het meenemen van zijn strikte interpretatie van de bijbel in zijn standpunten, is de SGP. Hier staat geen letter 'c' in. Wel een 's' een 'g' en een 'p', welke staan voor Staatkundig Gereformeerde Partij.
Wat je hiervan terug ziet is dat deze partij fel tegen homohuwelijken, abortus en euthenasie is.
Ook vinden zij dat vrouwen niet mogen worden verkozen voor vertegenwoordigende posities.

Een partij waar de 'c' wel in voorkomt, is de ChristenUnie.
Ook zij zijn tegen deze onheilige drie-eenheid, maar willen dit minder strict handhaven; bijvoorbeeld abortus zou in uitzonderlijke gevallen mogen worden uitgevoerd als het leven van de moeder anders in gevaar komt.

Bij ons Christen Democratisch Appèl is er mijns inziens weinig Christelijks terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor het antwoord

Andere antwoorden (3)

Ja religie heeft weldegelijk invloed op de politiek. In Nederland is die niet zo heel groot maar ook aanwezig. landen als Amerika gaan daar veel verder. Het maakt niet uit over welke partij je het hebt zonder steun van de religie is het voor hun onmogelijk om aan de macht te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Religie en het kastensysteem spelen ook een belangrijke rol ter onderscheiding en bepalen vaak iemands positie in de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, rechtse partijen als CDA, CU, SGP. Maar ook linkse partijen zoals Groen Links en PvdA. zijn geinspireerd door religie. Voor de linkse partijen geldt het opkomen voor de 'minsten onder de mijnen' (bijbel).