sint statieus krijgt jaarlijks 60 miljoen van Nederland. hoe groot is het budget van een gemeente van die omvang in Nederland?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Utrecht
6 jaar geleden
Sint Eustatius

Het beste antwoord

Ter vergelijking. Texel heeft blijkbaar een begroting van 55 miljoen.
tinus1969
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Een begroting is iets anders dan de hoeveelheid geld die de regering geeft. Op texel betalen ze ook gemeente belastingen en die zitten ook in de begroting plus nog wat andere inkomsten.
tinus1969
6 jaar geleden
@ronron1212, als ik zo door die begroting van Texel scroll, dan schat ik dat zo'n 2/3 van die 55 miljoen rechtstreeks van het Rijk komt.
ronron1212
6 jaar geleden
@tinus1969 zo kunnen heb niet gekeken maar dat is wel iets minder dan de begroting.
ronron1212
6 jaar geleden
Op texel wonen daarnaast ook nog eens minimaal 2 keer zoveel mensen dan op Sint Eustatius @tinus1969
tinus1969
6 jaar geleden
Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met vergelijkingen; het zijn andere eilanden met andere behoeftes, ander prijspeil, etc. 60 miljoen is in dezelfde orde van grootte.
ronron1212
6 jaar geleden
Je gaat toch niet vertellen dat daar het prijspeil veel hoger is dan in Nederland @tinus1969.
tinus1969
6 jaar geleden
@ronron1212, het gaat niet alleen om prijspeil -dat in die regio overigens soms verrassend kan zijn. Het gaat om het geheel aan voorzieningen. Het bedrag zegt niets -het gaat er om wat er van betaald moet worden.
ronron1212
6 jaar geleden
@tinus1969 jij geeft als reactie prijspeil enz.Ik zeg alleen maar dat texel niet te vergelijken is met het eiland en dat een begroting niet gelijk is aan de bijdrage van het rijk. Er wonen overigens maar 3,500 mensen op dat eiland dus dat het veel geld kost is wel duidelijk en dat het heel wat meer is per persoon dan in nederland mag wel duidelijk zijn.
tinus1969
6 jaar geleden
@ronron1212, ja het is aardig wat geld. Maar ik vind het niet schokkend. Texel is groter maar ook minder afgelegen. Dus wat zeggen dit soort vergelijkingen nou helemaal?
ronron1212
6 jaar geleden
bewoners
Texel 13.582 3.681 per bewoner
Sint Eustatius 3.500 14.286 per bewoner
10.604 per bewoner meer
Vergelijking als texel het zelfde geld zou krijgen
Is meer dan een aow-er in nederland ontvangt
en dat per bewoner. Texel krijgt alleen veel minder dus het bedrag dat er per bewoner meer naar toe gaat is nog veel groter.