Waarom mogen zwiterse en zweedse militairen de koreaanse DMZ kruisen?

het volgende staat op wikipedia;

"Dit is de zogenoemde Joint Security Area (JSA), waar in theorie beide partijen gezamenlijk de veiligheid bewaken. In werkelijkheid blijven de partijen, sinds een aantal incidenten, aan hun eigen kant van de grens. Alleen de in de DMZ gestationeerde Zwitserse en Zweedse troepen kunnen de grens kruisen. De barakken kunnen door toeristen vanaf zowel de noord- als de zuidzijde bezichtigd worden".

maar waarom hun in het specifiek. hebben hun een speciale status ofzo?

https://nl.wikipedia.org/wiki/DMZ_Korea

1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat zijn "neutrale waarnemers", deze twee landen zijn de door zuid Korea aangewezen netrale waarnemers. Oorspronkelijk had noord Korea ook twee landen aangewezen, (Polen en Tsjechoslowakije), maar is daar vanaf gestapt omdat deze in hun ogen niet meer neutraal waren.

Het beste antwoord

Van de vele landen op de wereld zijn er maar weinig neutraal en stabiel. Zweden en Zwitserland staan al heel lang bekend om hun neutraliteit. In geval van oorlog kiezen ze geen partij. Voor zowel Noord-Korea als Zuid-Korea is het belangrijk om te kunnen vertrouwen op een land dat zegt neutraal te zijn en te blijven.