Vloeibare democratie, ook wel gedelegeerde democratie genoemd, werkt als volgt: voor elk beleidsterrein (immigratie, werkgelegenheid, onderwijs) kunnen burgers kiezen of ze zelf over een voorstel willen stemmen, of dat ze hun stem weggeven aan een afgevaardigde die ze vertrouwen. Ze kunnen hun ‘gedelegeerde stem’ op elk moment weer intrekken.
Dit hele proces hoeft niet ingewikkeld te zijn: met behulp van een app kan het snel en efficiënt verlopen.

De term komt van politicologe Christina Zuber van de Universiteit van Konstanz.
SimonV