Een vorst is een koning.
Een regent is wat we tegenwoordig een bestuurder noemen. Burgemeesters, wethouders, ministers en dat soort mensen. Ook bestuurders van een kerk of een weeshuis, om maar wat te noemen, werden wel regent genoemd. In die tijd waren de verschillen tussen ’ hoog’ en ‘laag’ in de maatschappij veel groter, en de ‘hoge heren’ beslisten zelf wat goed was voor het volk. Daarom gebruiken we nog wel de term ‘regentesk’ voor een bestuurder of directeur die uit de hoogte op ‘het volk’ neerkijkt, en leeft in de waan dat hij per definitie fantastische dingen doet voor de maatschappij.

“Dit antwoord is een citaat van teusvh, zie bronvermelding voor meer info.”