Heb je stemrecht als je onder bewindvoering staat van een curator?

Dit omdat je niet wilsbekwaam wordt geacht door de rechtbank.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Ja, wilsonbekwame mensen onder curatele mogen sinds korte tijd ook gebruik maken van hun stemrecht. In juni 2008 werd met de vereiste tweederde meerderheid van de kamer de Grondwet hiervoor aangepast. Kiesrecht wordt nu dus ook verleend aan onder curatele gestelde wilsonbekwamen.

Deze personen krijgen net als anderen gewoon een oproepingskaart of stempas toegestuurd van de gemeente waar zij ingeschreven staan. Van curatoren wordt een neutrale rol verwacht bij het bespreken van het kiesrecht met degenen die onder hun toezicht zijn gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer genoeg wel, mensen die niet eens hun eigen zaakjes op orde kunnen houden. Kunnen ook niet weten hoe je in land op orde houdt.

Zelfde verhaal met verstandelijk gehandicapten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, jij weet dat zeker wel?