Waarom is de gouden standaard afgeschaft?

Wat is het probleem van een gouden standaard en waarom is dit afgeschaft?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Met de gouden standaard heb je een aantal problemen.
1. Je moet ergens een goudvoorraad opslaan die je heel goed moet bewaken.
2. Naarmate er meer goud wordt gevonden daalt de waarde van het goud.
3. De goudvoorraad moet in evenwicht zijn met de waarde van de productiegoederen. Die wordt steeds groter, waardoor je een onbalans krijgt.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Reddie, bedankt voor je antwoord. Ik heb echter nog een paar vragen. Als eerst vraag ik mij af waarom het erg is dat goud minder waard wordt? Tevens snap ik niet waarom goud in evenwicht moet zijn met de waarde van producite goederen. Kan je me misschien nog verder helpen?
Reddie
6 jaar geleden
Als je goud als standaard hebt, en goud wordt minder waard, dan word je als land dus armer.
Met goud kun je producten kopen.
Als je met je goud meer kunt kopen dan er geproduceerd wordt, dan ontstaat er schaarste. De vraag is groter dan het aanbod. De prijzen gaan omhoog, en dus wordt je goud minder waard.
Dat heet ook wel inflatie.
teusvh
6 jaar geleden
Ik heb geen tijd om hier nu diep op in te gaan, maar het antwoord is echt niet juist. Kijk alleen maar naar de prijsontwikkeling van goud. Vanaf de middeleeuwen tot nu. Het is juist fiatgeld dat minder waard wordt, door er steeds meer van te drukken, tot het systeem instort. Op dat moment zijn de vermogens verschoven van de armen naar de rijken, en het hele feest begint weer voor vandaan. Waarom denk je dat de echt rijken goud, zilver en grond hebben? Dat zijn zaken die intrinsieke waarde hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Teus, als je wellicht tijd hebt, zou je mij misschien kunnen uitleggen, waarom het systeem instort indien er te veel geld gedrukt wordt. Als er veel gedrukt wordt en de prijs van goud staat vast, dan lijkt mij dat mensen geneigd zijn het geld te ruilen voor goud. Betekent dit dan dat er niet genoeg goud is om al het geld te dekken? Is dat tevens een probleem?