Waarom mogen vluchtelingen meestal hier blijven als het weer veilig is in eigen land?

Mensen uit Irak, Afghanistan, Afrika, die gevlucht zijn voor oorlogen, zijn in Nederland opgevangen. In veel landen is de oorlog allang weer voorbij, zoals Angola, Afghanistan, Irak. Echter de mensen die hierheen gevlucht zijn, hebben inmiddels de NL nationaliteit. Waarom worden ze niet opgevangen voor de duur dat het daar onveilig is, en daarna weer terug.

Ik stel deze vraag omdat één van mijn overgrootouders tijdens de eerste wereldoorlog uit België naar NL is gevlucht, maar na de oorlog snel terug is gegaan naar België.

Ik begrijp dat je vlucht voor oorlog, maar als deze voorbij is, wat is dan de reden om niet terug te gaan naar je land van herkomst?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

Omdat onder "vluchteling" (nu) iets anders wordt verstaan dan iemand die vlucht voor een oorlog. De reden waarom iemand die status krijgt, is nog steeds aanwezig in het land van herkomst.

"Wanneer ben je een vluchteling?

Volgens het Vluchtelingenverdrag is een vluchteling iemand die in zijn thuisland gegronde vrees heeft voor vervolging. Diegene krijgt in eigen land geen bescherming tegen deze vervolging.

Redenen voor vervolging zijn:

    de godsdienst van de vluchteling;
    de politieke overtuiging van de vluchteling;
    de seksuele voorkeur van de vluchteling;
    het behoren tot een bepaalde etnische of sociale groep."

Toegevoegd na 12 minuten:
Volgens mij verwar je een asielzoeker met een vluchteling.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus computoon, prima antwoord. Geen idee van wie die min is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Okee, maar als de oorlog voorbij is, of er is een regime-wissel, zodat men niet meer bang hoeft te zijn voor vervolging, dan mag men alsnog hier blijven, terwijl het weer veilig is in het land van herkomst. Er is dan geen grond meer om hier te blijven, het is daar immers weer veilig.Mijn vraag is waarom
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kunt geen Nederlanders uitzetten. Als zij al een NL paspolrt hebben zijn zij Nederlanders. Nederland mag geen eigen onderdanen uitzetten.
Hoelang moet iemand volgens jou in NL wonen en een NL paspoort hebben om zich Nederlander te mogen noemen?
Erna55
6 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vraagsteller haalt het een en ander door elkaar. Een (niet economische) vluchteling kan een verblijfsvergunning krijgen voor een bepaalde tijd (ik meen 5 jaar), daarna wordt gekeken hoe de situatie dan is en of de vergunning verlengd wordt. Maar een vluchteling (i.e. een niet-Nederlander) kan ook een verzoek doen om genaturaliseerd te worden. De IND beslist over dat verzoek. Er gelden strenge eisen aan, men wordt niet zomaar genaturaliseerd. Ergo: het beeld dat de vraagsteller heeft is onjuist. Het is meer uitzondering dan regel dat een vluchteling Nederlander wordt en hier dus voor altijd mag blijven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@gast, het komt maar weinig voor dat de landen veilig genoeg zijn als het gaat om vrijheid van religie, vrij homoseksueel kunnen zijn, vrij je politieke mening mogen uiten. Omdat een regime verandert, wil niet zeggen dat er dan meer vrijheid is voor de burgers. En bovendien; stel dat een regime na decennia een keer valt. Dan ben je hier Nederlander, je kinderen zijn hier opgegroeid, je bent al jaren niet meer in dat land geweest. Je hebt hier een huis, je werk, vrienden. Zomaar teruggaan doe je niet zo makkelijk. Dan moet je daar weer een heel nieuw leven opbouwen. Je kinderen moeten de taal daar leren, je moet al je spullen in dat land zien te krijgen, eventueel hier je huis verkopen, etc.. In de praktijk is dat gewoon onhaalbaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mooi verteld Bo777!