Wat doet/kan de politie met een melding stalken?

Ik wordt door 1 collega al 7 maanden gestalkt, aangifte is gedaan tegen die man, en 29 juli 2017 is er een stopgesprek gehouden. Echter lost dit het probleem niet op, omdat ik zo lang lastiggevallen werd, ben ik overspannen in de ziektewet terechtgekomen. Kan ik daar nog iets mee doen bij de politie? Of iets van een schadevergoeding?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

De politie neemt stalkgevallen niet altijd als prioriteitsgeval op, zo blijkt in de praktijk dat slachtoffers vaak zelf achter bewijsmateriaal aan moeten gaan. De politie kan en mag nu eenmaal niet heel veel doen zonder bewijs.

Bijgaande website geeft je informatie over de directe mogelijkheden die je nu hebt. Zodra je bewijs hebt, denk aan een dag- of logboekje of telefoonberichtjes, en de politie neemt de zaak op, dan volgt een juridische procedure. Vanaf dat moment kan een strafrechtelijk process snel gaan; stalken is tenslotte een strafbaar feit in dit land.

https://www.slachtofferhulp.nl/geweld/Delicten/Stalking/
http://www.justitia.nl/stalking.html