Waarom is een nieuw identiteitskaart goedkoper voor personen tot 18 jaar?

Ik (boven de 18) betaalde ruim €50,- voor een nieuw ID en iemand die ik ken (17) betaalde de helft. Ik kan begrijpen dat jongeren t/m 17 jaar goedkoper zijn bij de bioscoop en in pretparken, maar waarom is dit hetzelfde bij zaken voor de gemeente? De ID is voor beide gevallen even lang geldig.

Alvast bedankt voor het antwoord :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Omdat de kaart voor meerderjarigen 10 jaar geldig is, terwijl minderjarigen na 5 jaar een nieuwe id-kaart moeten krijgen. Dus naar verhouding klopt dat prijsverschil wel.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ohh dom van me haha, ik wist niet eens dat een ID kaart voor een volwassene 10 jaar geldig is. Bedankt in ieder geval.