Formele macht is de macht die je verkregen hebt door het invullen van een functie of positie en informele macht is de macht die je verkregen hebt door de groep (waar je macht over hebt). Een voorbeeld van het eerste is een directeur of president, die heeft macht door zijn functie. Een voorbeeld van het tweede is een medewerker op de afdeling waar iedereen naar luistert. De tweede heeft officieel geen macht, maar in de praktijk kan hij net zoveel macht hebben als de officieel leidinggevende.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Het kan voorkomen dat iemand met informele macht meer macht heeft dan degene met (de) formele macht. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat minister Donner in het verleden regelmatig machtiger was dan zijn leidinggevende, minister-president Balkenende.