Wat zijn de voor en nadelen van een wereldregering?

In met name vanuit het volgende perspectief:

Welvaart/Economie
Vrede & Veiligheid
Wetenschap
Vrijheid

Ik stel deze vraag naar aanleiding van een antwoord wat ik kreeg op een andere vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/belangrijk-vinden-mensheid-overleven-soort.62103

Uit het antwoord van mrjanssen trok ik de conclusie dat het positief zal zijn voor de wetenschap als wij ons als mensheid verenigen.

Nu vraak ik mij af wat dan de nadelen en andere voordelen van een wereldregering zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

naar mijn gevoel zal het de verscheidenheid van mensen niet ten goede komen.
als een wereldbestuur geschoeid op chinese leest hier wordt ingevoerd, dan zullen vele nederlanders en andere westerse volken daar grote problemen door ondervinden. andersom ook. en zo zijn er veel verschillende culturen, die steeds weer andere prioriteiten leggen.
als het wereldbestuur een gevolg is van onderhandelen naar een aanvaardbaar gemiddelde, zal ook dat in een wereld met 6,5 miljard individuen ongetwijfeld tot veel onbegrip en ongenoegen leiden. dan is de mogelijkheid om daar te gaan wonen, waar het bestuur past bij jouw opvattingen denk ik beter en zal uiteindelijk tot minder frictie leiden.
andere voordelen zouden kunnen zijn, dat algemene, iedereen bedreigende problemen (ziektes-oorlog-economische malaise enz) centraal kunnen worden aangepakt. ook de financiering om dat allemaal te realiseren zou een stuk eenvoudiger zijn, omdat er geen geld gebruikt wordt om elkaar op die punten tegen te werken, maar alles gaat naar de bestrijding van de problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik kan alleen een groot nadeel opnoemen;

Bepaalde instanties/bankiers en parlementariërs krijgen dan zoveel macht dat het een enorme bedreiging is voor onze democratie. Het kan snel overgaan in een wereld dictatorschap.

Je kan je gaan verdiepen in de Nieuwe wereld orde, of New world order (zie bron)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn per saldo alleen maar nadelen door de enorm toenemende bureaucratie. Dat zie je al in de EU
.:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zou dat niet goed, om redenen waarvan er al een aantal in de bovenstaande antwoorden genoemd zijn. Een andere reden waarom een wereldregering geen goed idee zou zijn, is volgens mij afstand. Mensen zijn geneigd zich het meest betrokken te voelen bij dingen die dicht bij hen staan. De wijkagent heeft meer gezag dan de minister van Justitie, dat idee. Je ziet nu al in Nederland dat Europa door mensen als 'ver weg' wordt ervaren, als een soort vijand ipv een orgaan dat het beste probeer te doen. Bij een wereldregering heb je dat nog meer. Mensen bouwen geen voeling op met zo'n regering, het blijft een ver-van-mijn-bed-show. Daardoor moet zo'n regering steeds haar status verdedigen en haar gezag bevestigen. Dat kost heel veel tijd, energie en papierwerk en dat gaat ten koste van nuttigere zaken.