Waarom leidt communisme tot dictatuur?

Wanneer ik informatie opzoek over het communisme lees ik vaak dat de fout niet bij het communisme zit, maar bij de uitvoering ervan. Dat alles komt door de dictatuur die hiermee vaak samenhangt. Maar waarom hangt het communisme (bijna) altijd samen met een dictatuur?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.3K
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Het leidt niet tot dictatuur, het is dictatuur.
Democratische besluitvorming vindt niet langer plaats, maar een minderheid dicteert het beleid en zal de macht niet meer uit handen geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Communisme begint met de rijken hun bezit af te nemen grond te en onteigenen Fabrieken zijn staats bezit of collectief bezit ja dat moet eerst allemaal onteigend worden vaak met zeer harde hand . Er is bij mijn weten geen democratisch communistisch land zonder dictatuur . En met een werkende onafhankelijke rechts orde
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit klopt. Het ligt niet aan communisme, maar aan de menselijke aard. Om communisme tot een succes te maken (iedereen is gelijk en de staat verzorgt je van wieg tot graf) heb je een regering nodig dat niet zo'n hoog ego heeft dat het misbruik maakt van de macht. Aangezien de menselijke natuur niet erg geëvolueerd/verlicht is, zullen individuen in zo'n regering wel misbruik maken van hun macht en zichzelf en vrienden/familie voordeeltjes toe-eigenen en vijanden bestraffen. De mens doet waar het mee weg komt, omdat de mens in hiërarchie denkt. Men is beter dan anderen, dus men wil de eigen vrijheid vergroten en de vrijheid van anderen/vijanden beperken. Dus er is dan wel communisme op papier, maar niet in het hart en dus kan het niet slagen. Zowel rechts- als links-extremisme neigt er toe totale controle te creëren, omdat in de praktijk de mens er (nog) niet aan toe is om echt iedereen als gelijkwaardig te zien.

Antwoorden (1)

Hoewel het niet automatisch zo is dat een communisme tot een dictatuur leidt, is de ontwikkeling ervan soms geneigd om een dictatuur als middel te nemen om het communisme te vestigen en handhaven.

Als voorbeeld kan dienen het russische communisme onder Lenin.
'Hij noemde de leden van deze stroming (verenigd in de Derde Internationale) 'communisten', om afstand te nemen van de overgebleven sociaaldemocratie. Het communisme staat sindsdien voor een meer principiële stroming binnen het socialisme, dat nog het sterkst uitgaat van de ideeën zoals die oorspronkelijk door Marx waren opgesteld.

De term 'socialisten' voor de sociaaldemocratie is dan binnen het communisme ook niet meer op zijn plaats, en wordt nu gebruikt door niet-stalinistische marxisten, zoals trotskisten. Communisten die de dictatuur van het proletariaat niet verwerpen, bestempelden de sociaaldemocratie ook wel als 'revisionisme'.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Communisme#In_de_praktijk

Het radicale en principiele standpunt waarbij de machts orde dus helemaal omgekeerd moet worden vergt soms een harde hand waarbij het dictatuur een goed middel kan zijn:
'Het proletariaat zal zijn politieke heerschappij daartoe gebruiken, om aan de bourgeoisie stuk voor stuk alle kapitaal te ontrukken, alle productiemiddelen in de handen van de staat, dat wil zeggen van het als heersende klasse georganiseerde proletariaat te centraliseren en de massa van de productiekrachten zo snel als mogelijk te vermeerderen.
Dit kan aanvankelijk natuurlijk alleen geschieden door middel van despotische inbreuken op het eigendomsrecht en op de burgerlijke productieverhoudingen...'

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dictatuur_van_het_proletariaat