Wat voor invloed heeft de OVSE wanneer zij onregelmatigheden constateren bij verkiezingen?

Tijdens de afgelopen verkiezingen in Turkije zijn er door OVSE-waarnemers onregelmatigheden geconstateerd. In het verleden ook in tal van andere landen. Wat voor druk kan de OVSE uitoefenen bij landen waar dit is geconstateerd? Of is hun enige taak om dit te rapporteren aan bijvoorbeeld de VN of NAVO?

Toegevoegd na 10 minuten:
Afgelopen weekend waren er geen verkiezingen in Turkije, maar er was een referendum.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Het beste antwoord

De Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE), de vroegere CVSE is een organisatie die op verschillende niveaus en over verschillende onderwerpen vergaderingen, missies, belegt met een groot aantal verschillende landen.
De invloed van de OVSE-missies moet niet worden overschat, voor echte politieke veranderingen is de bijdrage zelfs gering.

Een kenmerk van de OVSE zijn de tijdelijke of permanente missies. Een missie die altijd sterk de aandacht heeft is onderzoek en waarneming bij verkiezingen. Een tweede belangrijke missie is ondersteuning bij de opbouw van een politie-apparaat of een rechterlijke macht. Dit doe de OVSE niet op eigen initiatief.
Elke OVSE-verkiezingswaarnemingsmissie begint met een officiële mededeling van de gaststaat, die de OVSE uitnodigt om waarnemers te sturen. De volgende stap is het zenden van een behoefte-evaluatiemissie die bedoeld is om de situatie in het respectievelijke land na te gaan om zodoende de omvang van een potentiële observatieactiviteit te kunnen bepalen.
De eerste missie dient o.a. om informatie in te winnen over de belangrijkste electorale kwesties, en om de aard van de waarnemingsmissie te bepalen, inclusief het aantal waarnemers op korte en lange termijn.
Een standaardmissie voor verkiezingswaarneming wordt in alle regio’s van het gastland opgezet en er worden waarnemers en analisten ingezet. Door deze structuur krijgt de missie voldoende inzicht in het hele verkiezingsproces. De deelnemende Staten zijn van oordeel dat de aanwezigheid van zowel nationale als buitenlandse waarnemers het verkiezingsproces in de landen waar verkiezingen plaatsvinden kan verbeteren door het verkiezingsproces te observeren binnen de beperkingen opgelegd door de wet. Deze waarnemers zullen niet tussenbeide komen in het verloop van de verkiezingen.
De OVSE heeft geen internationaal-juridische status. Zij rapporteert haar bevindingen aan de lidstaten. Hieraan ontleent de OVSE haar invloed maar afspraken afdwingen en nemen van maatregelen kan zij niet.
Document van Kopenhagen, paragraaf 8 zegt:
“Wij zijn geen verkiezingspolitie “Wij zijn niet in elk stembureau aanwezig en wij mengen ons niet in het proces”.
De lidstaten zijn de Verenigde Staten van Amerika, Canada, de 47 leden van de Raad van Europa, Vaticaanstad, Wit-Rusland, Mongolië en de vijf voormalige Sovjetrepublieken in Centraal-Azië (Kazachstan, Oezbekistan, Turkmenistan, Tadzjikistan en Kirgizië).